דברי פתיחה
שנת 2024 החלה לא טוב. נקטעה מגמת הירידה במספר הנפגעים מתאונות בעבודות בנייה שאפיינה את השנים האחרונות. ברבעון 2 2024 נהרגו בתאונות 8 עובדים, לעומת 8 עובדים בתקופה המקבילה אשתקד.
נסיבות גרימתן של תאונות ברבעון זה הצביעו על שונות מסוימת ביחס לנסיבות גרימה אופייניות, שונות שהתבטאה בנתונים אלה:
- 4 תאונות נגרמו כתוצאה מנפילה מגובה (ראשל"צ, אילת, בני ברק, ירושלים).
- 2 תאונות מוות הקשורות לכלים הנדסיים: באחת התהפכה משאית הבטון ונפלה מגובה רב ובשניה עובד נפגע מצינור של משאבת בטון.
- תאונת מוות נגרמה באתר שיפוצים, כאשר קיר קרס על פועל והרג אותו (אור יהודה).
- תאונה אחת נגרמה כתוצאה מנפילה מסולם מגובה של 3 מטרים.
כללי – יעוד, מטרות ותפקידי מטה הבטיחות
מטה הבטיחות של ענף הבנייה הינו מטה הפועל תחת הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה ומשותף להסתדרות החדשה ולהתאחדות הקבלנים בוני הארץ. מטה הבטיחות הוקם בתחילת חודש מאי 2019, ביוזמתו של נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ונשיא הקרן לעידוד ענף הבנייה, מר ראול סרוגו, ובהסכמתו ועידודו של יו״ר ההסתדרות מר ארנון בר-דוד ויו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, מר יצחק מויאל.
המטה מונה שלושה בעלי תפקידים:
- ראש המטה, האלוף במיל', חה"כ לשעבר, איל בן ראובן;
- מהנדס הבטיחות, אלוף משנה במילואים, מהנדס מתי רביבי;
- מנהל פרויקטים ואחראי קשרי חוץ במטה, עמרי פורת.
יעוד מטה הבטיחות
ייעוד המטה הינו לשנות ולשפר את תרבות הבטיחות בבנייה במדינת ישראל, באמצעות גיבוש והובלת תכנית עבודה שנתית להבטחת הבטיחות בעבודות בנייה ובעבודות בניה הנדסית.
מטרות העל
למטה הבטיחות נקבעו 3 מטרות על:
- קידום שינוי תרבותי בתחום הבטיחות בעבודות בניה, הקובע כי בטיחות שווה לאיכות, תוך שאיפה לאפס כשלים בתכנון ובביצוע.
- הקטנה משמעותית במספר תאונות העבודה בענף הבניין ,מספר הנפגעים וחומרת הפגיעה.
- מיצוב מטה הבטיחות כמטה מוביל בתחום הבטיחות ברמה הלאומית ובהמשך ברמה הבינלאומית.
תפקידי מטה הבטיחות
- ליזום ולהוביל מהלכים נדרשים לבניית תרבות בטיחות חדשה.
- לגבש את תוכנית העבודה השנתית ולתאם הקצאת משאבים הנדרשים ליישום תוכנית העבודה.
- לעקוב אחר יישום תוכנית העבודה.
- לעקוב אחר תמונת מצב הבטיחות.
- ליזום ולקדם צרכי חקיקה.
- לקדם טכנולוגיה מצילת חיים בענף הבניה.
- לייצג את נושא הבטיחות בענף הבנייה כלפי הכנסת.
- לייצג את צרכי ענף הבנייה כלפי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית.
- לעדכן לפי צורך את תכנית העבודה השנתית.
- להעביר דוחות שנתיים ודוחות תקופתיים למנהלים ולמקבלי החלטות.
- להעביר דו״ח רבעוני לגורמים הפועלים בשטח, הכולל תוצאות ולקחים עיקריים.
- לקדם מקצועית פורומים מובילי שינוי בבטיחות.
פעולות עיקריות שהתקיימו ברבעון 2 2024
הסמכת חברות לכוכבי הבטיחות
ברבעון זה, המשיך מטה הבטיחות במאמציו להסמיך חברות בנייה לכוכבי בטיחות. תמונת ההסמכות של חברות בנייה לכוכבי בטיחות הינה: עד סוף יוני 2024 הוסמכו חברות לכוכבי בטיחות באופן הבא:
- 119 חברות הוסמכו לכוכב בטיחות ראשון.
- 62 חברות הוסמכו לכוכב בטיחות שני.
- 42 חברות הוסמכו לכוכב בטיחות שלישי.
- 28 חברות הוסמכו לכוכב בטיחות רביעי.
- 22 חברות הוסמכו לכוכב בטיחות חמישי.
השקת תכנית "כוכב הזהב"
ברבעון זה החל מטה הבטיחות ליישם בפועל את תכנית "כוכב הזהב", שהינה, חברת אם המסמיכה ביחד עם צומ"ת, 3-5 קבלני משנה או חברות בסיווג נמוך המצויות בזיקה לחברת האם.
לפי תכנית זו, החברות המוסמכות תהיינה זכאיות לכוכב אחד בלבד. אם ברצונן יהיה לעלות על המסלול הרגיל של הסמכה, יהיה עליהן להשלים תחומי ידע נספים.
יצוין כי תהליך ההסמכה במסלול זה הינו מקוצר, ועלותו נמוכה יותר מהעלות במסלול הרגיל.
עד עתה, משתתפות בתהליך זה 3 חברות אם:
- פרשקובסקי – החברה הראשונה שהצטרפה לתכנית;
- י.ח. דמרי;
- בריגה
עומדות להצטרף בשבועות הקרובים חברות אלו:
- מגידו
- י.ע.ז.
חברות אם נוספות מצויות בתהליך, והן תצוינה עם תחילת ההיערכות שלהן בפועל.
קליטת עובדים זרים (הודו)
מטה הבטיחות השתלב ומשתלב במאמצים להשבחת התהליך המקצועי של קליטתם של עובדים זרים באופן הבא:
- קיום כנס היערכות לקליטת עובדים זרים, בהשתתפות נציגי חברות המוסמכות לכוכבי בטיחות.
- הרחבת מספר המכללות המוכרות על ידי מטה הבטיחות במסגרת תכנית "סדנאות בטיחות מעשית". נכון לתאריך פרסום הדו"ח, פועלות בשטח 11 מכללות מוכרות, ובכוונת מטה הבטיחות להגדיל בהדרגה את מספרן, כתלות בקצב ההצטרפות של עובדים זרים לענף הבניה.
- פנייה לחברות כוכבי בטיחות בבקשה להתעקש על עיקרון "בטיחות מעשית – תנאי סף לעבודה באתרים שלי".
- השתתפות בעבודת המטה לעדכון תקנות הבטיחות בעבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים). לפי עדכון זה, עובד לא יוכל להתחיל את עבודתו באתר בניה, אלא לאחר שהשתתף בסדנא לבטיחות מעשית.
היערכות ליישום תכנית "מקצוענות בטוחה" (OJT)
- תכנית הקניה של ידע ושל מיומנות מקצועת, המבוססת על עיקרון ה OJT (הדרכה במהלך ביצוע עבודה). במסגרת תכנית זו, יטמיע מטה הבטיחות מנהלי עבודה וותיקים בתוך צוותי עבודה. מנהלי עבודה אלה, יחנכו וידריכו את העובדים, בדגש על עובדים זרים, ויסייעו להם להפנים את כללי המקצוע באופן שדרישות הבטיחות לעבודה משלמת, תוטמענה במסגרת חניכה- הדרכה זו.
- פיילוט לתכנית חדשנית זו, יבוצע בימים הקרובים בחברת מגידו, שהתנדבה לשמש נסיין לרעיון המתודי- פדגוגי זה.
- התחומים המקצועיים שיכללו בתכנית מקצוענות בטוחה הנם:
- עבודות שלד (תפסנות/ ברזלנות);
- עבודות יציקה;
- עבודות אבן;
- עבודות אינסטלציה;
- עבודות איטום;
- עבודות ריצוף;
- עבודות טיח;
תחומים מקצועיים נוספים, אם יידרשו, יקבלו מענה.
עדכון תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה) – מדירוג תחומי הסמכות והאחריות
- מטה הבטיחות יזם בעבר, ומשתתף בימים אלה בעדכון משמעותי של תקנות הבטיחות בעבודה, ביחד עם וועדת הבטיחות של התאחדות הקבלנים בוני הארץ.
- עיקרי העדכון כוללים את אלה:
- הגדרת תחומי תפקיד ואחריות של היזם (המזמין)
- עדכון התפקידים ותחומי האחריות של מבצע הבניה (הקבלן הראשי);
- הגדרה של בעל תפקיד – "מנהל אתר", בדגש על תחומי אחריותו;
- מינוי של בעל תפקיד מטעם היזם (המזמין) – "עורך מבדקי בטיחות" והגדרת תפקידיו ותחומי אחריותו;
- הגדרת תפקידיו ותחומי אחריותו של קבלן המשנה;
- הגדרת תפקיד והאחריות של עובד הבניה.
- הטמעת עיקרון "העבריין למעשה" ו- "עבירות עובדים ואחרים";
- עדכון תפקידו של מנהל העבודה, ויחסי הגומלין שלו עם מנהל האתר, עם מבצע הבניה, ועם קבלן המשנה.
תקנות אלו נמצאות בתהליך עדכון במסגרת וועדת העבודה של הכנסת. מטה הבטיחות מעריך, שכניסתם לתוקף תתרום משמעותית לחיזוק הבטיחות , הניהול, השליטה והבקרה באתרי בניה.
עילת "העבריין למעשה" ועילת "עבירות עובדים ואחרים" בענף הבניה בכלל, ובחברות כוכבי בטיחות בפרט
מטה בטיחות יסייע לחברות ליישם הלכה למעשה את שני החוקים האלה (פקודת הבטיחות בעבודה), כבר בתקופה הקרובה.
הסברה ותודעה
במהלך רבעון 2 2024, הוסיף מטה הבטיחות לקיים פעולות הסברה והגברת התודעה.
הפעולות התמקדו באלה:
- פרסום "נקודות מפנה" – איגרות המופצות בזמן אמת בעקבות אירועי בטיחות קשים, תובנות ניהוליות או מקצועיות (נקודות המפנה שפורסמו, מובאות בנספח לדוח זה).
- פרסום אנונימי של תחקירים, מסקנות ולקחים מתאונות עבודה בענף לציבור הרחב, בדגש למנהלים בענף.
- תקשורת חברתית ומדיה – הפצת מידע באמצעות דף פייסבוק וטוויטר של מטה הבטיחות.
תמונת מצב ההיפגעות בענף הבנייה ברבעון 2 שנת 2024
במהלך רבעון 2 2024, נגרמו 58 תאונות מדווחות, בהן נפגעו 58 עובדים לפי ההתפלגות הבאה:
- פציעה בינונית – 42 עובדים.
- פציעה קשה – 8 עובדים.
- הרוגים – 8 עובדים.
נתונים השוואתיים בין רבעון 2 2023 לבין רבעון 2 בשנת 2024
סיווג הפגיעה | 2024 | 2023 |
פציעה בינונית | 42 | 58 |
פציעה קשה | 8 | 13 |
מוות | 8 | 8 |
* נתוני ההיפגעות מתבססים על דיווחי כוחות ההצלה ומתוקפים עם מנהל הבטיחות התעסוקתית.
ברבעון 2 בשנת 2024 נגרמו 8 תאונות קטלניות בהן מצאו את מותם 8 עובדים, בדיוק כמו בתקופה המקבילה אשתקד בה נהרגו גם כן 8 עובדים.
פילוח נסיבות התאונות – רבעון 2 שנת 2024
התפלגות נסיבות תאונות המוות ברבעון 2 2024
כמעט 200 חברות בנייה, מהגדולות והמובילות בענף נמצאות בהליכי הסמכה אלה או אחרים במסגרת תכנית הכוכבים. הערכתנו היא שכ 100,000 עובדים מדי יום סופגים מערכי תכנית הכוכבים והתוצאות הן חד משמעיות: חברות הכוכבים מדווחות על צמצום ניכר ועקבי במספר התאונות ועל ירידה דרסטית במספר צווי הבטיחות המוטלים על החברה. בהתאם לזאת ניתן לקבוע (מנהלי החברות יתמכו בקביעה זו) שחברות הכוכבים הן חברות בטוחות יותר, איכותיות יותר ורווחיות יותר.
רבעון 2 השוואת מספר הרוגים בין השנים 2019-2024
הרוגים בענף הבנייה לפי תושבות – חציון ראשון שנים 2019-2024
סיכום
רבעון מס' 2 של שנת 2024 היה רבעון קשה שבו נהרגו 8 עובדים, בדיוק כמו בשנת 2023, וזאת על אף הצמצום בעבודות באתרים, צמצום שנובע ממלחמת "חרבות ברזל". רבעון זה, כמו קודמיו, התאפיין בהשפעות חיצוניות משמעותיות אלו:
- מלחמת חרבות ברזל – רבים מבעלי התפקידים באתרי בנייה, גויסו למילואים, עובדה המקשה על ניהול השגרה, השליטה והבקרה במספר גדול של אתרי בניה.
- צמצום ניכר במספר עובדי הבניין, כתוצאה מהפסקת פעילותם של עובדי השטחים.
- קליטת עובדים זרים, ממדינות "חדשות" (הודו/ סרילאנקה/ אוזביקיסטן ועוד) והתמודדות עם פערים מקצועיים ופערים תרבותיים.
- צמצום ניכר בתקציב מטה הבטיחות בעיקר כתוצאה מהפסקת פעילותם של עובדים פלסטינאים.
יחד עם זאת, ולמרות המציאות המורכבת, נתן להתייחס לרבעון זה כאל רבעון של התחלות:
- קליטת עובדים זרים;
- קידום תקנות בטיחות מעשית.
- קידום תקנות הבטיחות בעבודות בנייה (תחומי סמכות ואחריות).
- היערכות להטמעת "מקצוענות בטוחה" בקרב צוותי עבודה, ביחד עם הקרן לעידוד ולפיתוח ענף הבניה בישראל.
- הסמכה מואצת של חברות כוכבי בטיחות (שדרוג מספר כוכבים הסמכה).
- איתור מענים טכנולוגיים לתרחישי כשל (יישומם הלכה למעשה ייחל בחודשים הקרובים).
- התקדמות משמעותית מול חברות ביטוח. תחום חשוב זה, יפורט בהרחבה ובנפרד, בשבועות הקרובים.
מתרבים הסימנים לכך שתכנית כוכבי הבטיחות מתחילה להשפיע רוחבית, כלומר התכנית משפיעה גם על קבלנים וקבלני משנה, שלא הוסמכו במסגרת תכנית חשובה זו. מקורה העיקרי של ההשפעה הרוחבית הינה, ניוד של עובדים בן חברות בנייה וניוד של קבלני משנה בין אתרי בנייה.
ואכן, רמת הביקוש להשתתף בתהליך ההסמכה לכוכבי בטיחות, עולה בהתמדה.
מטה הבטיחות מבקש להודות לנשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו על תמיכתו הבלתי מסויגת במאמצים של מטה הבטיחות, למנכ"ל התאחדות הקבלנים, יגאל סלוביק, על הסיוע שהוא מושיט במישרין ובאמצעות מטה ההתאחדות שאותו הוא מנהל, ליו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, יצחק מויאל, על תמיכתו במאמצים אלה, למנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה דוד יהלומי, המסייע ותומך בעשייה של מטה הבטיחות, למרות האילוצים התקציביים שבמסגרתם הוא פועל , למנהלת קרן מנוף של הביטוח הלאומי נעה אלעד שמזדהה עמוקות עם הפעילות שאנו מקדמים ותומכת בנו רבות.
אנחנו בריצת מרתון ארוכה, בתהליך של שינוי שמתקיים בעיצומם של ימים אלה וניצניו נראים בשטח. ביוזמה ובנחישות נוסיף להנחיל ולהטמיע את תרבות הבטיחות החדשה בענף הבנייה, הקושרת בן ביצועי הבטיחות לבין המצוינות הארגונית והתפעולית.
איל בן ראובן, אלוף במיל'
ראש מטה הבטיחות
נספחים
נספח א': רשימת החברות שהוסמכו לכוכבי בטיחות
נספח ב': "נקודת מפנה" ופרסומים נבחרים ברשתות שהופצו ברבעון 2 2024
נספח ג': תאונות שנגרמו באתרי בניה ושבמהלכן נהרגו פועלים ברבעון 2 2024
נספח א': רשימת החברות שהוסמכו לכוכבי בטיחות
למידע נוסף על התוכנית ולרשימת החברות המלאה שהוסמכו לכוכב בטיחות – לחצו
נספח ב' –"נקודת מפנה" ופרסומים נבחרים ברשתות שהופצו ברבעון 2 2024
לנקודת המפנה בנושא תאונת המוות שאירעה ביום 24.6 לחצו כאן