מטרות הדוח
סעיפי הדוח
דבר מטה הבטיחות; תכנית כוכבי הבטיחות; ערך החודש מתכנית כוכבי הבטיחות; תכנית כוכבי זהב; סטטוס חברות בתכנית כוכבי הבטיחות; פינת הסמינרשת; סיכום אירועי בטיחות עם נפגעים בדרגת בינוני ומעלה; ניתוח אירועי בטיחות, בהם ניתן דגש ללקחים מבוססי ניתוח משו"ב של תכנית כוכבי הבטיחות; פינת מידע מטעם המוסד לבטיחות ולגיהות; חדשנות ויישומים טכנולוגיים בענף הבניה; ציון לשבח לחברת בנייה לה יש ארבעה ואף חמישה כוכבי בטיחות, נספח לדו"ח – מתווה מקצוענות בטוחה.
דבר מטה הבטיחות של ענף הבניה
לחברי קהילת כוכבי הבטיחות, השלום והברכה.
חודש ספטמבר החולף, היה רווי אירועים רבים שהשפיעו לא מעט על שגרת הפעילות בענף הבנייה בישראל.
בחודש זה העצימה מדינת ישראל את לחימתה בצפון, מבלי שהיא זונחת את האתגרים ברצועת עזה ומרכזם, מציאת הדרך להחזרת החטופים לחיק משפחותיהם.
בחודש ספטמבר הסתיים רבעון מספר שלוש של שנת 2024. בהשוואה שבין תקופה זו (שלושת הרבעונים הראשונים של שנת העבודה) לתקופה מקבילה אשתקד, ניתן לראות ירידה משמעותית מאוד בהיקף התאונות הקטלניות בענף הבנייה – 21 השנה לעומת 33 תאונות קטלניות בתקופה המקבילה אשתקד.
ניסיון להסביר בדרך פשוטה את הירידה המשמעותית הזו בתמונת ההיפגעות, מהווה אתגר של ממש שכן, מצד אחד, חלה ירידה משמעותית בהיקף עבודות הבנייה ומנגד, אווירת המלחמה והתחושה המלווה את הצורך בהישרדות של חלק ממבצעי עבודות הבנייה, מעלה באופן טבעי את ההסתברות לאירועי בטיחות. כך או כך, העובדה שאנו מתבקשים להסביר ירידה בהיקף ההיפגעות ולא חלילה, עליה בהיקף זה, היא הנותנת.
בחודש ספטמבר הענקנו לראשונה כוכבי זהב לשתי חברות – לחברת י.ח דמרי ולחברת בריגה. זה הישג של ממש שניתן לייחסו בעיקר לחברת צומ"ת ולמי שהוביל משימה זו, עופר קובץ', המדריך הראשי של צומ"ת בטיחות.
בחודש ספטמבר הינהגנו לראשונה סמינרי רשת שמטרתם, הידוק הקשר ורמת העדכונים ההדדיים בין כלל מרכיבי קהילת כוכבי הבטיחות.
חברי קהילה יקרים,
מטה הבטיחות מאחל לכם ולמשפחותיכם שנה טובה ובטוחה, שנת שגשוג ומצוינות, שנה של הישגים ופריצות דרך.
תכנית כוכבי הבטיחות
חידוש הסמכה שנתית – על מנת לבסס קיום תכנית כוכבי הבטיחות בכלל חברות הכוכבים, לאורך זמן, נערכת פעילות חידוש הסמכה לכל חברה וחברה. לאחרונה נשלחו מכתבים לחברות הרלוונטיות ובהם תאריכי יעד לחידוש ההסמכה וכן פירוט פעולות נדרשות. חונכי צומ"ת עומדים לרשות החברות, לתמיכה והכוונה בביצוע כל הנדרש לקראת חידוש ההסמכה. נדרש מכל חברה וחברה לעקוב אחר מועדי הסמכתה לכוכב הבטיחות האחרון ולוודא כי יתקיים חידוש הסמכה לאותו כוכב, וכמובן לכל הכוכבים הקודמים לאותו כוכב בטיחות שניתן לחברה.
כוכב ה(מ)צפון
ערך מתכנית כוכבי הבטיחות – הסמכות להגיד לא
בין ההתנהגות הלא בטוחה של העובד ובין אחריות הארגון לתרבות המצוינות ובטיחות, מתקיימת תוכנית כוכבי הבטיחות. התוכנית מבוססת על 3 קבוצות של ערכים (סט של ערכים הוא זה המגדיר תרבות וחברה). שלוש קבוצות הערכים נועדו לאפשר ולחזק את השינוי התרבותי המתבקש. בדוח זה אנו מתמקדים בערך "הסמכות להגיד לא".
הגדרה: לכל אדם יש הסמכות להימנע מעבודה, לסרב להתחיל אותה או להפסיקה באם החלה – אם לדעתו היא מסכנת אותו ו/או אחרים.
הכוונה בערך זה היא שגם לפועל הכי זוטר, הכי צעיר, יש סמכות לעצור את עבודתו, או כלל לא להתחילה, אם הוא חושב שקיימת סכנה בעצם פעולת העבודה הזו. עליו לעצור פעילות, להתריע לראש הצוות, לעוזר הבטיחות או למנהל העבודה. מכאן האחריות עוברת להנהלת האתר ועליהם מוטלת המשימה להסיר את הסיכון ולאפשר המשך עבודה בטוחה ויעילה. על הנהלת האתר לשבח את הפועל, על ערנותו ומחויבותו לעבודה בטוחה.
ערכי תכנית כוכבי הבטיחות, אשר להם זיקה לערך "הסמכות להגיד לא"; "חובת הזהירות לפני פעולה"; "מוכנות"; "תדריך לפני משימה".
תכנית כוכבי הזהב 
חברות כוכבי בטיחות, אשר הצטרפו לתכנית "כוכבי הזהב", לוקחות חלק בתמיכה ארגונית בתוכנית ייחודית להסמכת הנהלות של קבלני משנה וקבלנים קטנים לכוכב בטיחות ראשון.
חברות י.ח. דימרי ובריגה, המחזיקות בחמישה כוכבי בטיחות, הכשירו והסמיכו מספר חברות קבלן משנה מובילות – "ענק חיפויים", "איי טים", "נירים חברה לעבודות איטום ובידוד בע"מ" ו"צמרת טכנולוגיות לחידוש צנרת בע"מ" – לכוכב ראשון במתווה של כוכבי זהב. זו אבן דרך משמעותית בתכנית כוכבי הזהב והכיוון והכוונה להכשיר עוד ועוד קבלני משנה לעבודה בתרבות כוכבי הבטיחות.
מצורף קישור עם פרטים ליצירת קשר והרשמה לתוכנית כוכבי הזהב.
חברת "י.ח. דימרי" במעמד קבלת כוכב זהב
חברת בריגה במעמד קבלת כוכב זהב
סטטוס חברות בתוכנית כוכבי הבטיחות
מעל 190 חברות בנייה ותשתיות בישראל מקיימות תהליך הסמכה לתוכנית כוכבי הבטיחות.עד כה הוסמכו 125 חברות בניה לכוכב ראשון, 66 הוסמכו לכוכב שני, 46 הוסמכו לכוכב שלישי, 31 הוסמכו לכוכב רביעי ועוד 23 חברות הוסמכו לכוכב חמישי.
הסמכות חדשות לכוכבי הבטיחות
פינת הסמינרשת 
בתאריך 25.9.24 התקיים לראשונה סמינרשת של פורום קהילת כוכבי הבטיחות.
בסמינרשת השתתפו 43 חברי קהילה. המטרה העיקרית של הסמינרשת היא לאפשר שיח רוחבי בין חברי קהילת כוכבי הבטיחות, בינם לבין עצמם, ולאפשר שיח עומק בין חברי הקהילה למטה הבטיחות.
בסמינרשת האחרון עלו הנושאים הבאים:
- גיוס והשמה של עובדים ישראלים בענף הבנייה
- איגום משאבים לפי הסכם קיבוצי
- תמצית נושאי דו"ח הבטיחות של חודש אוגוסט
- תכנית "כוכב הזהב" – מטרותיה, תיאור התכנית ומשכה
- "מקצוענות בטוחה" – כוונת ומטרת התכנית, שיטת הפעולה בעזרת מדריכים חונכים (מד"חים). ראו מתווה התכנית בנספח לדוח זה
- הכשרות עובדים בחירום – "חרבות ברזל": הוצגה תפיסת העבודה בין האוכלוסייה, המכללות והמעסיקים. כ-2,000 עובדים הוכשרו, בעזרת כ-15 מכללות בפריסה ארצית
- חידוש הסמכת כוכבי בטיחות – שימור יכולות וכשירות החברה, בהתאם לכוכב האחרון בו זכתה
סמינרשת יתקיים בכל יום רביעי אחרון בחודש – מוזמנים להשתתף!
סדר יום ותכני הסמינרשת הקרוב יפורסמו בסמיכות למועד המפגש.
סיכום אירועי בטיחות עם נפגעים בדרגת בינוני ומעלה לשנת 2024
מתחילת השנה נהרגו 21 עובדים במהלך ביצוע עבודות בנייה. בנוסף, 32 עובדים נפצעו קשה ו-146 נפצעו בינוני בתאונות עבודה בענף הבנייה. רוב הנפגעים הם כתוצאה מנפילה מגובה וכתוצאה מנפילת חפצים מהגובה.
ניתוח אירועי בטיחות ומוכנות – משו"ב (מוכנות, שליטה ובקרה)
משתפרים תמיד!
מצורפים אירועים מהתקופה האחרונה. תיאור האירועים, ניתוח האירוע והמסקנות בהתאם לפורמט 'משו"ב', המהווה כלי עיקרי לתחקור אירועי בטיחות לטובת שיפור מתמיד:
אירוע 1 תיאור כללי – במהלך עלייה במדרגות המבנה, החליק העובד ותוך כדי ניסיון בלימת הנפילה, נחתך העובד בכף ידו, באופן שהצריך חבישה בסיסית. השגיאה האחרונה – חוסר תשומת לב לעלייה במדרגות קבועות. מאפייני העבודה – עליה במדרגות במהלך יום עבודה שגרתי. סביבת עבודה – ללא מגבלות וללא מפגעים. תאורה טובה. פערי כשירות – לא נמצאו. עובד כללי יומיות. יום העבודה השני שלו באתר. פערי מוכנות ציוד וציוד מגן אישי – ללא פערים. פערי מוכנות מקצועית – ללא פערים. תדריך ר"צ לפני משימה – לא בוצע, לא רלוונטי. מה קרה ברגע שלפני…? – ראש הצוות והעובד לא זיהו סיכון זה כנת"ב והעובד לא שקל להגיד "לא". פעולות מתקנות (רמת מנהל עבודה) – – לפועלי יומיות, תינתןהדרכת בטיחות מעמיקה יותר פעולות מתקנות (רמת הארגון) – – במידת האפשר, יש לבצע שיחות הכרות גם עם פועלים ביומיות. – יש לוודא כי פועלים ביומית, משתתפים בכל הדרכת בטיחות, מסופק להם ציוד מגן אישי וההתייחסות אליהם, זהה כמו אל כל עובד אחר. | אירוע 2 תיאור כללי – בזמן יציקת קירות בקומה 28 (קומה מיוחדת ולא סטנדרטית) בקיר הפרדה בין דירות, המשמש גם כקיר בריכה בצד המערבי של הבניין, נפרץ פתח בחיבור בין שתי תבניות ברנוביץ'. כתוצאה מכך התחיל להישפך החוצה בטון, אשר פגע ברשת ההגנה וגרם נזק קל למכוניות. השגיאה האחרונה – לא בוצעה בדיקה ויזואלית לפני יציקת הקיר הנדון. מאפייני העבודה – קירבה מסוכנת לקצה משטח. ראש צוות ושני פועלים זרים. סביבת עבודה – סביבת עבודה מאורגנת, אך צפופה. מקום לא מוקף. פערי כשירות – לא נמצאו. פערי מוכנות ציוד וציוד מגן אישי – משטח העבודה הינו ברוחב 40 ס"מ במקום 60 ס"מ. פערי מוכנות מקצועית – קיימת רשת הגנה על סביבת הפיתוח מחוץ לאתר, אולם היא לא יכלה לשאת בכל המשקל של שפוכת הבטון. תדריך ר"צ לפני משימה – התקיים תדריך ראש צוות, אך לא דובר על הפער של משטח עבודה ברוחב 40 ס"מ. כתוצאה מכך, לא ניתנה הנחייה לעובדים לעשות בדיקה ויזואלית לחיבור התבניות. פערי שליטה ובקרה – הייתה שליטה מאוחרת באירוע: ברגע שמנהל העבודה זיהה שנשפך בטון לרחוב, הוא עלה בקשר מול ראש הצוות ומיד עצרו את היציקה. יש להגדיר במצבים כאלו צופה מטעם הקבלן, שיוכל להתריע בזמן אמת ולוודא שהיציקה מתקיימת בצורה סדירה. מה קרה ברגע שלפני…? – משטח העבודה בשלב התכנון הוגדר כנת"ב ע"י מנהל הפרויקט ומנהל העבודה. העובדים לא זיהו את הסכנה. פעולות מתקנות (רמת מנהל עבודה) – – יש לבצע תכנון מוקפד ע"י מנהל הפרויקט ומהנדס הביצוע למשטחי העבודה בזמן יציקות השלד בקומות המיוחדות ולהזמין מבעוד מועד משטחי עבודה מוכנים, שיחליפו את האקרו ויתנו מענה לרוחב משטח העבודה. – לתדרך ולתת דגש על ערך "סמכות להגיד לא" (להתריע בפני מנהל העבודה על אי יכולת לבצע סגירת תבניות כנדרש בגלל המשטח הצפוף) יש לבחון ביצוע של תליית רשתות מטפסות בגובה בהתאמה לקצב הבנייה ולא רק בקומת הקרקע. פעולות מתקנות (רמת הארגון) – בחינת עמידות רשתות ההגנה בהן משתמשת החברה בכלל האתרים וחיפוש פתרון חלופי אפקטיבי יותר במידה והתובנה היא שהרשתות הנ"ל אינן מספקות פתרון מספק |
תודה לחברות הבנייה על הדיווח ועל השיתוף!
פינת המוסד לבטיחות ולגיהות
חדשנות וישומים טכונולוגיים בענף הבנייה
רחפנים בשרות ענף הבניה
הכנסת רחפנים למגזר הבניה עשויה להביא לשינוי אופן הגישה למשימות שגרתיות ומאתגרות רבות. הגמישות, היעילות והתכונות החדשניות שלהם ישפרו את השיטות המשמשות לסקרים ובדיקות אתרים. להלן שתי דוגמאות.
חיפוש סכנות פוטנציאליות:
לפני תחילת הבניה או אפילו בשלביה השונים, רחפנים יכולים לסרוק מרחבים גדולים לזיהוי סיכונים פוטנציאליים, ללכוד תמונות וסרטונים ברזולוציה גבוהה ולשפר את קבלת ההחלטות של חברת הבניה. גילוי מוקדם מאפשר להפחית סיכונים כגון: מאגרי מים, עתיקות, בעלי חיים ומבטיח סביבת עבודה בטוחה ויעילה יותר לכולם.
בדיקת מקומות שקשה להגיע אליהם:
אתרי בנייה כוללים לעתים קרובות אזורים שקשה, אם לא מסוכנים, לבני אדם לגשת אליהם, כגון גגות גבוהים, שטחים תלולים או חללים סגורים. רחפנים יכולים לנווט בקלות במקומות אלה, ובכך לאפשר בדיקות מפורטות מבלי לסכן חיי אדם. יכולת זו חשובה במיוחד עבור בדיקות תחזוקה של תשתיות גבוהות כמו גשרים או גורדי שחקים, שבהם השלמות המבנית היא בחשיבות עליונה.
יתר על כן, רחפנים יכולים להשתלב בטכנולוגיות מתקדמות כמו הדמיה תרמית, כדי לזהות וריאציות בחום, שיכולות להועיל באיתור תקלות חשמליות או בעיות בידוד.
למעשה, רחפנים הם הרבה יותר מסתם מצלמות מעופפות. הם כלים מגוונים המביאים יעילות, בטיחות ודיוק לתעשיית הבניה, וסוללים את הדרך לשיטות בנייה חכמות ובטוחות יותר.
אילוסטרציה- שימוש ברחפן לצורכי בניה
ציון לשבח!





חברות י.ח. דימרי, בריגה
חברות י.ח. דימרי ובריגה הן חברות כוכבים בכירות, המחזיקות בחמישה כוכבי בטיחות והראשונות לקבל כוכב זהב. החברות נרתמו להובלת תהליך כוכבי הזהב, חנכו וחונכות קבלני משנה להסמכה לכוכב בטיחות. חברות י.ח. דימרי ובריגה מעורבות באופן עמוק ומשפיעות בדרכן זו על חברות רבות.
בכך, חברות י.ח. דימרי ובריגה משמשות שגרירות חשובות להפצת תרבות של בטיחות ושל מצוינות בעולם הבניה.
על פעולותיהן אלה וגישתן המצטיינת מוגש לחברות י.ח. דימרי ובריגה ציון לשבח! יישר כוח.
נספח – מתווה "מקצוענות בטוחה"
רקע
ענף הבנייה מתמודד עם מחסור בכוח אדם בכלל, ומחסור בכוח אדם מקצועי בפרט.
נעשים ניסיונות ומאמצים המבוססים על שני יסודות: הראשון הינו השמה של עובדים זרים והשני גיוס הכשרה והשמה של עובדים ישראלים.
הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה בישראל, מקיימת הכשרות מרוכזות לעובדים ישראלים שעתידים להצטרף לשוק ענף הבניה.
בשלב זה, קשה להעריך את היקף ההצטרפות של עובדים ישראלים לענף זה.
הניסיון שנצבר עד כה, המתייחס לעובדים זרים ולעובדים חדשים בענף, מצביע על פערים מקצועיים בכלל ופערים בתחום המיומנויות בפרט. פערים אלה יוצרים עומס תפעולי וכלכלי על מבצעי בנייה.
מטרה
להשביח את עובדי הבניין באתרי בניה, בכל מקצועות הבנייה, תוך כדי ביצוע עבודות בנייה (OJT), באמצעות הטמעה של עובדים מומחים בצוותי עבודה במקצועות השונים, שישמשו כמדריכים חונכים (מד"ח) אישיים לעובדים חדשים ולעובדים מתקשים בין שהם ישראלים ובין שהם עובדים זרים, על מנת לקצר את משך הזמן שנדרש לצבירת ניסיון מקצועי וכפועל יוצא, להשביח את המצוינות ואת הבטיחות בעבודות בנייה.
עיקרי המתווה
גישת ניהול התחלות – בפרק הזמן הראשון (בדרך כלל, במהלך השבוע הראשון), לקליטה של צוות עובדים, יוצב מד"ח מטעם מבצע הבנייה, בתיאום עם קבלן המשנה, על מנת לוודא התאמה מקצועית ולחזק מקצועית צוותי עבודה.
הגישה הפרואקטיבית –אתר בנייה הקולט צוותי עבודה במקצועות שונים, יצרף, בתיאום עם קבלן המשנה, מד"ח לכל תחום מקצועי הדורש השבחה או חיזוק, על-פי קביעת קבלן המשנה.
הגישה המתערבת – מבוססת על ביקורות המתקיימות תדיר על ידי מנהל עבודה, מנהל פרויקט ובעלי תפקידים נוספים באתר הבנייה, המצביעות על הצורך להשביח עובדים.
הגישה המתקנת – הצבה של מד"ח בצוות עבודה בעקבות אירוע בטיחות שנגרם בצוות זה.
עיקרי היישום
תוכנית מקצוענות בטוחה, תיושם על ידי מדחי"ם שיוצבו על ידי חברת צומ"ת, בבקרה מקצועית ובליווי של מטה הבטיחות.
המד"ח יקיים תצפית מתוך הצוות, ויזהה עובדים שנדרש לחזק את מיומנותם.
המד"ח יתאם ויאשרר עם ראש הצוות את הערכתו.
המד"ח ייצמד לעובד שנדרש לחזקו וישביח את ביצועיו המקצועיים והבטיחותיים.
המד"ח ישוב ויעריך את ביצועי העובד, באמצעות דף תצפית מתאים.
המד"ח ייעדכן את ראש הצוות וישאיר לו הנחיות ודגשים מקצועיים באשר להמשך תהליך הבקרה וההשבחה.