רקע
מאז פרסום הדו"ח הקודם ב-25/10/22 התקבלו במערכות מד"א ואיחוד הצלה דיווחים על 30 תאונות שבהן מצא את מותו פועל כתוצאה מנפילה מגובה רב ובנוסף נפצעו 39 בדרגות בינוני עד קשה:
- 26 תאונות נפילה מגובה
- 5 תאונות מנפילת חפץ כבד
- 3 נפגעים עקב שאיפת חומר מסוכן
- 2 פציעות ממסור דיסק
- 1 תאונת התהפכות מחפרון
מטרת הדו"ח
מטרתו של דו״ח זה הינה לפרסם מידע ותובנות אודות אירועי הבטיחות מהשבועיים האחרונים בענף הבניה, מתוך כוונה ללמוד, להפיק לקחים, להצביע על מגמות ולייעל את מאמצי המניעה והשיפור המתמיד.
אירועי בטיחות עם נפגעים מתחילת שנת 2022
תחקירי בטיחות ומוכנות – נסיבות, סיבות, פעולות מונעות
תחקיר אירוע בטיחות – והפעם על מוכנות:
- אתר בשלבי חפירה לטובת כלונסאות.
- מחפרון מבצע משימה לפינוי פסולת ושאריות ברזל, ממפלס עליון של האתר לנקודות ריכוז במפלס התחתון.
- מפעיל המחפרון הינו צעיר בן 18, עובד חדש באתר. העובד לא היה חגור וביצע נסיעה לאחור תוך כדי עיסוק במכשיר הטלפון.
- המחפרון נפל מהמפלס העליון והתגלגל מטה. נהג המחפרון נפצע קשה ופונה ע"י מד"א.
מסקנות החברה מהתחקיר עסקו בהיבטי המוכנות והשגרות באתר
מהי מוכנות: אם לא בטוחים שמוכנים – לא בונים!
כדי להגיע למשימה מוכנים עלינו לתכנן, כל יום מחדש לכל משימה בנפרד, תהליך בקרה ושליטה, תוך בחינה של שלושה ממדים: האדם, הסביבה והמשימה.
כשירות האדם – פיזית, מקצועית ומנטאלית ובמיוחד יכולתו לזהות סכנות (נת"בים)
הסביבה – תנאי העבודה, תנאי מזג האוויר, עבודות נוספות בסביבה ונת"בים
המשימה – ציוד, חומרים, גורמי סיכון ובקרות עליהם
אין להניח שכל אחד מהממדים מוכן למשימה כהנחת יסוד. יש לוודא לפני כל משימה מחדש שקיימת בקרה (בחינה של המוכנות) ושליטה (אפשרות התערבות).
בכל משימה אנו מתמודדים עם שתי קבוצות של סכנות:
- גורמי סיכון ידועים מראש אליהם עלינו להתכונן עוד לפני שיצאנו לנקודת העבודה, באמצעות עמידה בתקנות, נהלי יצרן, נהלי חברה והגיון מקצועי. למשל: עבודה בגובה, משאבת בטון, הנפה, עבודה חמה, עבודה עם דיסק וכד'.
- נת"בים (נקודות תורפה בטיחותיות) איומים וסכנות אד-הוק, כאלו שמתפתחים ומשתנים כל הזמן, כתלות בסביבת העבודה (למשל צפיפות), בתנאים החיצוניים (למשל שמש בעיניים, גשם, רוח, חום) ובמצבו של האדם (למשל עייפות, חוסר מקצועיות).
איומים אלו חובה לזהות בנקודת העבודה עצמה, בסמוך לתחילתה ועם מחשבה קדימה על השינויים הצפויים. על הנת"בים צריכים להצביע מי שנמצאים בפועל בנקודת העבודה ובדרך אליה – העובדים וראש הצוות. רגע לפני שהם מתחילים לעבוד.
חשוב להצביע על נת"בים מידיים וכן על נת"בים עתידיים.
עלינו להטמיע ערכי ליבה בקרב המנהלים באתר, כולל ראשי הצוותים, ובקרב הפועלים.
ערכי הליבה:
- חובת הזהירות ברגע שלפני הפעולה – כל עובד באתר
- חובת הזהירות המוגברת ברגע שלפני ההוראה – בקרב כל מי שבסמכותו לתת הוראה באתר
- הסמכות להגיד לא – כל עובד באתר ימנע מעבודה מסכנת
- התערבות עמיתים מונעת – כאשר מבחינים באדם אחר המסכן את עצמו או אחרים
תהליך ההטמעה מתקיים בעזרת השגרות (נהלים ותהליכים) – מייצרים תודעה לפני כל פעולה ומוודאים מוכנות של האדם, הסביבה והמשימה:
- תדריך שיתוף בטיחות בתחילת כל יום עבודה
- מגדירים אחראי ישיר (מטעם המבצע) בכל נקודת עבודה
- האחראי הישיר מבצע בדיקת מוכנות ומתדרך לפני כל משימה בנקודת העבודה
- משימת זה"ב – היכן שנדרש, מנהל העבודה בעצמו מבצע את בדיקת המוכנות והתדריך
הלקחים שנבחנו בתחקיר האירוע – מרכיבי המוכנות שלא היו קיימים לפני התאונה:
- אי ביצוע תדריך שיתוף בטיחות בתחילת יום העבודה.
- אי ביצוע בדיקת כשירות לנהג המחפרון לפני תחילת העבודה – פיזית, מקצועית, מנטאלית ובדגש על גילו וניסיונו.
- אי ביצוע בדיקת מוכנות לנהג לפני תחילת המשימה – על ידי מנהל העבודה או ראש הצוות (חגור? מתודרך? מבין את הסכנות?)
- אי ביצוע בדיקה של סביבת העבודה לפני המשימה על ידי האחראי הישיר למשימה – האם נבחן הצורך במכשול או מחסום להפרדה בין המפלסים, כפי שמציבים מעקות או מכשולים בזמן יציקת גג?
- אי סימון והבהרה של נקודות התורפה הבטיחותיות (נת"ב) לפני המשימה.
- בנוסף, נבחן האם היה נכון לבחור במשימה זו כמשימת זה"ב (זיהוי הערכה ובקרה) בהובלה ישירה של מנהל העבודה?
תודה לחברה המדווחת. כולנו לומדים!
סטטוס חברות בתכנית כוכבי הבטיחות
נכון לכתיבת דו״ח זה הצטרפו לתכנית כוכבי הבטיחות כ- 150 חברות.
חברות חדשות שהצטרפו לתוכנית – צרפתי צבי ובניו, י.ר.א.מ (2009) קבלנות, לואי שירותי בניה, יצחק קולסקי, רז ושחף הנדסה, ליגה, גבאי בניה וביצוע.
77 חברות הוסמכו לכוכב ראשון בתוכנית מתוכן 14 חברות עם שני כוכבי בטיחות, 10 חברות עם שלושה כוכבי בטיחות וחברה אחת עם כוכב רביעי. שאר החברות נמצאות בשלבים שונים בהכשרה לכוכב ראשון.
הסמכות חדשות לכוכבי הבטיחות
כוכב שני | אפקון בניה ארקדי קליימן | |
כוכב שלישי | אלקטרה דנקו | |
כוכב רביעי | גיא ודורון לוי |
ברכות למוסמכים, כן ירבו!
רישום לזכות – ג.נ. איכות
פיתוח עצמי של פרופיל למעקה מדרגות – לצורך שיפור רמת הבטיחות וייעול תהליכי העבודה, לאחר יציקת מדרגות, פותח על ידי מנהל עבודה בחברת ג.נ איכות פרופיל המורכב באופן קבוע ומאפשר להתקין מעקה, ללא צורך בהסרתו משלב השלד ועד סיום עבודות הגמר.
הפתרון בא במקום התקנת מעקות עץ עם מסמרים, הדורשים חיזוקים במהלך התקדמות העבודות ופירוק והתקנה מחודשת בשלבי הגמר. מעבר להתייעלות בתהליכי העבודה שופרה גם רמת הבטיחות בזכות איכות ויציבות המעקה החדש. משלב השלד ועד שלבי הגמר האחרונים, קיים מעקה יציב ובטוח המגן על הפועלים מפני סכנת נפילה. להלן תמונות ומידות:
אירועים ופעולות
ביום שישי ה- 4/11/2022 התקיים בפעם השנייה מרוץ ענף הבנייה בהובלה של civileng.co.il. כ-2100 משתתפים מחברות רבות בענף הבנייה הגיעו ביום שטוף שמש ורוח ספורטיבית לאתר "מיני ישראל" שליד לטרון ורצו במקצים של 2-10 ק"מ.
ביתן של צומת-בטיחות קיבל את פני הבאים בכניסה למתחם והמפגשים עם אנשי החברות שאנו מלווים כל כך קרוב היו משמחים ומרגשים מאד. ברור היום שצומת בטיחות ותוכנית כוכבי הבטיחות הם גורם מאחד ומפיח תקווה.
כיאה לקבוצה של טייסים, הפעלנו גם מטוס אולטרא-לייט שליווה את הרצים ומידי פעם דיווח מהאוויר בזמן אמיתי על התקדמות המרוץ. מה שמשתתפי המרוץ לא ידעו, הוא שטייס המטוס הקל הוא אחד מחברינו ומשמש כמנכ”ל של אחד המתקנים הרגישים בארץ. בעברו היה טייס קרב מפואר עם רשימת הפלות יוצאת דופן, כולל שעל שמו ההפלה הראשונה עם מטוס F-16 אי פעם. רצי חברות הכוכבים ענדו בגאווה שלט "רצים עם כוכבים" והוכיחו שבטיחות שווה גם יוקרה.
שיתוף פעולה והשראה
שיתוף, השראה, פיתוח, ידע ועדכון – כל אלו משמשים יסודות לשינוי תרבותי.
חברות הבנייה והתשתית מתנהלות בתוך תחרות בריאה אחת בשנייה, אולם בו בזמן, כולן מתמודדות עם אתגרים משותפים, אשר חברה אחת לבדה לא יכולה להם.
תוכנית "כוכבי הבטיחות" משמשת מסגרת של תוכן, כלים, ציפיות ובקרה אשר יחד מובילים לשינוי התרבותי שהופך את חברות "הכוכבים" ליעילות, כלכליות, מצוינות והרבה יותר בטוחות ומתוקף כל אלו – אטרקטיביות יותר לקהל היזמים והציבור.
קהילת "בונים עם כוכבים" נוגעת באינטרסים המשותפים של החברות ובאמצעות הכלים הנגישים של שיח ועדכון העומדים לרשותן באתר זה, מהוות יחד כח עצום אשר מוביל לשינוי תרבותי בענף הבנייה והתשתיות בפרט ובחברה הישראלית בכלל.
אנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת "בונים עם כוכבים".
ריכוז התחלות בניה
יפורסם בהמשך
סיכום
נפילה מגובה – הגורם המרכזי לרוב ההרוגים והפצועים בענף הבניה. התאונות נגרמות בעקבות קריסה של פיגומים, שימוש שלא על פי התקנות (קישור), מעקות או מחסומים חסרים או כאלה שהיו והוסרו לצורך מלאכה ולא הוחזרו למקומם. ניתן למנוע פגיעה על ידי בדיקת מוכנות של סביבת העבודה ושל העובדים לפני כל משימה. בדקו שהמעקה/פיגום/מחסום תקין לפני כל משימה, בדקו שבידי הפועלים ציוד בטיחות מתאים ותקין.
ודאו ברגע שלפני – אם לא בטוחים שמוכנים, לא בונים!
עונת המעבר בעיצומה ואיתה שינויי מזג האוויר הקיצוניים והתדירים. בכל יום יש לבחון ולהיערך מחדש בהתאם לתנאים הצפויים לנו ליום המחרת – רוחות, שינויי טמפרטורה, גשם והצפות. הסכנות ברורות, אך זה דורש מאיתנו בכל פעם לפני כל משימה לאתר את נקודות התורפה הבטיחותיות עבור העבודות הצפויות.
מנהלים, המשיכו לתדרך את אנשיכם יום יום ולפני כל משימה.
ודאו שהם מרוכזים ומוכנים למשימות.
מטה הבטיחות בענף הבנייה.
כתיבת תגובה