עובדים נהרגו כתוצאה מקריסת פיגום זקפים

עובדים נהרגו כתוצאה מקריסת פיגום זקפים

מוכנות מלאה והיערכות מתאימה ליישומן של תקנות הבטיחות, ישביחו את האיכות והבטיחות וימנעו סבל וצער, מהרבה הרבה אנשים.

ביום חמישי, 16 למארס, קרס פיגום זקפים, שעליו עבדו פועלים בעבודות חיפוי אבן של בנין בן 7 קומות ברמת גן. באסון זה, נהרגו 2 עובדים, 2 נוספים נפצעו קשה וארבעה עובדים נפצעו קל ובינוני.

נסיבות המקרה הנורא, נחקרות על ידי משטרת מישראל-יחידת פל"ס, בשיתוף עם חוקרי מינהל הבטיחות וגורמי מקצוע  נוספים.

מה אנחנו יודעים בשלב זה?

  • פיגום הזקפים הינו מדגם חדיש, חזק מאוד ויציב, מתאים על פניו לעבודות שבוצעו ממנו.
  • הפיגום הותקן על ידי בונה פיגומים מקצועי, שבועות ספורים לפני קרות האירוע.
  • הפיגום נבדק בבוקרו של אותו היום, ונמצא תקין.
  • העבודות שבוצעו מפיגום זה, היו עבודות חיפויי אבן, במסגרת פרויקט תמ"א 38.
  • האבנים הוגשו לעובדים שעסקו בחיפוי, באמצעות עגורן צריח.
  • על העגורן הייתה מותקנת מצלמה, אולם היא התקלקלה ימים ספורים קודם לאירוע.
  • סביבת העבודה הינה צפופה, והמרחק שבין הבניינים קטן.

מה לא יודעים ולומדים בכדי לדעת?

  • האם עומס יתר על הפיגום גרם לקריסתו?
  • האם כבלי המנוף הסתבכו בפיגום וכתוצאה מכך, הפיגום נעקר מהקיר וקרס?
  • כיצד הונגשו אבני החיפוי אל העובדים שנמצאו על גבי הפיגום?
  • האם שיטת הביצוע התאימה לתנאי הסביבה שבה בוצעה העבודה?
  • האם היו מי שפירקו עוגנים שחיברו את הפיגום אל הקיר, לפני הקריסה?
  • נסיבות נוספות הקשורות לאחריותיות לאירוע.

לקחים מהעבר – מה השתבש בעבודות חיפוי?, מה אנו למדים מאירועים קודמים?

  • במהלך עבודות החיפוי, ובפרט בסיומן, נותרים מקומות שבהם לא הוצמדו אבני חיפוי בשל העוגנים המחברים אל הפיגום אל הקיר.
  • היו מקרים, שבהם פרקו עובדי החיפוי את העוגנים על מנת להצמיד אבני חיפוי, למקומות שבהם נמצאו העוגנים, תוך כדי ביצוע העבודות ועל מנת להרוויח זמן, מבלי להמתין לעובדים מקצועיים שיפרקו את הפיגום בצורה מקצועית ומבוקרת.
  • היו מקרים, שבהם מבצעי עבודות טובים, ערכיים ומסורים, נפלו קורבן לגורמים לא מקצועיים, מבלי שמבצעי העבודות האלההבינו, ששיטת הביצוע של קבלן האבן, הינה מסוכנת.
  • היו גם מקרים שבהם מחיר "טוב" שהציעו קבלני אבן, הסתיימו במחיר נורא של אבדן חיי אדם.

מרעננים ידע, מחזקים אל התודעה

מטה הבטיחות בענף הבניה בישראל, מבקש לחדד את מודעותם של מבצעי עבודות בניה לנושאים אלה::

  • תאונות קשות רבות בעולם הבניה נגרמות דווקא בסוף עבודות הבניה, בשלבי הגימור והפיתוח.                                                                                                                 
  • אחד האתגרים בפניהם ניצבים מנהלי פרויקטים ומנהלי עבודה הינו, תיאום הדוק ומתוכנן בין קבלני משנה ממקצועות שונים, לדוגמה, בין קבלני אבן לבין בוני פיגומים מקצועיים.                                                                                
  • הקמה ופירוק של פיגומי זקפים, מחייב שליטה מלאה בתקנות הבטיחות בעבודות בניה, המפרטות את הדרישות המקצועיות ואת הדרישות לקיום בקרה ומעקב.
  • בטבלה המצורפת כאן, מפורטים עיקרי הדרישות וההפניות לתקנות. אנא חזרו ושננו את הדרישות הללו ודרישות נוספות המפורטות בתקנות.

טבלת ריכוז עיקרי התקנות הקשורות לנקודת מפנה זו

הדרישה בתקנותסימוכין
השגחת בונה מקצועי לפיגומים
לא יתקינו ולא יפרקו פיגום שגובהו עולה על 6 מטרים, אלא תחת השגחתו והנהלתו הישירה של בונה מקצועי לפיגומים.

ואם הפיגום טעון תכנון של מתכנן הקמת פיגומים – גם לפי הוראות מתכנן הקמת הפיגומים ותכנית הפיגומים.
תקנות הבטיחות בבניה – פרק ב – תקנה 17
התקנה ופירוק של פיגום מיוחד[
מבצע הבנייה יקים ויפרק פיגום מיוחד לפי תכנית שהוכנה בידי מתכנן פיגומים.

בונה פיגומים מקצועי לא יתקין, יפרק או יעשה שינוי בפיגום אלא בהתאם
להוראות תקנות אלה והוראות יצרן הפיגום.
תקנות הבטיחות בבניה – פרק ב – תקנה 17א.
שינויים בפיגום
לא יבצע אדם שינוי בפיגום, לרבות הסרה של חלק ממנו, אלא אם כן הוא בונה מקצועי לפיגומים או שהוא עושה כן על פי הנחייתו בכתב של בונה פיגומים מקצועי.

בוצע שינוי כאמור, יודיע מי שביצע את השינוי למנהל העבודה מיד בסמוך לכך על ביצועו.
תקנות הבטיחות בבניה – פרק ב – תקנה 22א.
פירוק הפיגום
פירוק פיגום ייעשה באופן הדרגתי מלמעלה למטה, על כל חלקיו, כך שבכל עת תישמר שלמותו ויציבותו של החלק הנותר.

מהמקום שבו מפרקים פיגום יורחקו כל האנשים זולת אלה העוסקים ישירות בביצוע הפירוק.

חלקי הפיגום יורדו בזהירות ולא יזרקו מכל גובה שהוא.
תקנות הבטיחות בבניה – פרק ב – תקנה 23.

מטה הבטיחות מביע את בטחונו בכך, שריענון הדרישות המפורטות בתקנות, מוכנות מלאה והיערכות מתאימה ליישומן, ישביחו את האיכות והבטיחות וימנעו סבל וצער מכל כך הרבה אנשים.

שלכם
איל בן ראובן, אלוף (מיל)
ראש מטה הבטיחות

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

לוגו שלום את נתן
חברת "שלום את נתן" עוטרה בכוכב חמישי
חברת "שלום את נתן יזמות ובניה" הוסמכה לכוכב חמישי בתכנית הכוכבים. במבדק מכובד שנכחו בו בעלי החברה, היו"ר, המנכ"ל והנהלה, סקרו הנוכחים את...
buildup
חברת "בילדאפ" עוטרה בכוכב שני
חברת בילד אפ, מקבוצת BST, הוסמכה לכוכב השני בתכנית כוכבי הבטיחות. החברה, מהמובילות בתחום עבודות הגמר, מציינת שהיתרונות שהיא מפיקה מהתכנית עוזרים לה...
לוגו_דוניץ
חברת "דוניץ" עוטרה בכוכב שני
חברת דוניץ מקבוצת דוניץ-אלעד הוסמכה היום לכוכב השני בתכנית כוכבי הבטיחות. לדברי רונן, מנכ"ל החברה "אנו מרגישים את השינוי הגדול וההשפעה של תכנית...
לוגו דניה
חברת "דניה" עוטרה בכוכב שלישי
חברת דניה הוסמכה לכוכב 3 בתכנית הכוכבים. החברה מנהלת את תחום הבטיחות בכלל ואת תכנית הכוכבים בפרט באופן מקצועי ומוקפד ומצליחה להתמודד באופן...
לוגו אל הר
חברת "אל הר" עוטרה בכוכב רביעי
חברת אל-הר הנדסה ובניין, מקבוצת קרדן, הוסמכה לכוכב 4 התכנית הכוכבים. תודעת הבטיחות השתרשה עמוק בחברה, וכבר הוכיחה את עצמה מספר פעמים כמצילת...
לוגו קומסקו
חברת "קומסקו" עוטרה בכוכב ראשון
חברת קומסקו עשתה צעד נוסף בתחום הבטיחות והמקצועיות והוסמכה לכוכב הראשון בתכנית הכוכבים. כקבלן משנה המתמחה בהקמה, פירוק ותפעול עגורנים באתרי בנייה, קומסקו...