דו״חות בטיחות: דו"ח מצב בטיחות ענף הבנייה – מרץ 2025

דו"ח מצב בטיחות ענף הבנייה – מרץ 2025

קישור לדוחות בטיחות חודשיים קודמים באתר תכנית כוכבי הבטיחות


דבר מטה הבטיחותתכנית כוכבי הבטיחות; ערך החודש מתכנית כוכבי הבטיחות; סטטוס חברות בתכנית כוכבי הבטיחות; סמינרשת; סיכום אירועי בטיחות עם נפגעים בדרגת בינוני ומעלה; ניתוח אירועי בטיחות, בהם ניתן דגש ללקחים מבוססי ניתוח משו"ב של תכנית כוכבי הבטיחותפינת מידע מטעם המוסד לבטיחות ולגיהות; חדשנות ויישומים טכנולוגיים בענף הבניה


המוכנות מצילה חיים והיא תמנע את כל התאונות, כל יום מחדש

מונעים תאונות נפילה מגובה

אל תסתפקו בלהגיד לעובדים שלכם, לקראת עבודה בגובה, שעליהם להיקשר לנקודת עיגון (או קו חיים). אמרו להם: "יש להיקשר לנקודות עיגון מסומנות בסרטי עיגון. לא מצאתם נקודת עיגון מסומנת, אל תתקרבו לאזור הסכנה ופנו מייד לראש הצוות שלכם".

איך מסמנים?

באמצעות סרטי עיגון אדומים או כתומים, שאותם יש לחבר לנקודות עיגון

דוגמא לסרט עיגון ייעודי, המתחבר לנקודת העיגון באמצעות אזיקון. ניתן כמובן להשתמש בכל סרט סימון אדום או כתום אחר

מתי מסמנים?

 לפני ששולחים את העובדים לנקודת העבודה בגובה.

מי מסמן?

צוות סימון נקודות עיגון של אתר הבנייה, רצוי בהובלה של עוזר הבטיחות.

מה יראה העובד כשהוא יגיע לנקודת העבודה בגובה?

 הוא יראה את סרט/סרטי העיגון והוא יבין שזה חשוב, הוא יידע שלמישהו ממש איכפת והוא בהחלט ייקשר!!!

למה זה כל כך חשוב?

הניסיון המר מלמד שעובדים רבים, שנפגעו או נהרגו כתוצאה מנפילה מגובה, נמצאו עם רתמות עליהם. הם פשוט לא נרתמו!!!

למה הם לא נרתמו?

 אולי כי הם לקחו צ'אנס. סביר יותר, שהם לא ידעו לאן להיקשר…

אל תסתפקו בלהגיד לעובדים שלכם, לקראת עבודה בגובה, שעליהם להיקשר לנקודת עיגון (או קו חיים). אמרו להם: "יש להיקשר לנקודות עיגון מסומנות בסרטי עיגון. לא מצאתם נקודת עיגון מסומנת, אל תתקרבו לאזור הסכנה ופנו מייד לראש הצוות שלכם".

זכרו – המוכנות מצילה חיים והיא תמנע את כל התאונות, כל יום מחדש.

שלכם,
מטה הבטיחות של ענף הבניה בישראל


לאן נרצה לקחת את זה יחד?

קהילת חברות כוכבי הבטיחות צומחת ומתפתחת. כל חודש מצטרפות עוד ועוד חברות לקהילה, חברות שבוחרות להשקיע באימוץ תרבות בטיחות עמוקה ויציבה, כזו שמייצרת מצוינות ניהולית בשטח – ולא רק סימון וי על דרישות. כל כוכב שניתן הוא לא סמל בלבד, אלא תוצאה של תהליך מחייב, הדורש מחויבות לשיפור מתמיד.

אבל אנחנו לא עוצרים כאן. תכנית הכוכבים לא נועדה רק להסמכה – היא נועדה לבנות שפה משותפת של מקצוענות ומצוינות ולאפשר לחברות לבסס לעצמן יתרון אמיתי ובולט.

אנחנו בצומ"ת בטיחות רואים בתכנית הזו פלטפורמה לצמיחה – לא רק במדדים של בטיחות, אלא גם בניהול ובהובלה למקצוענות ולאיכות.

ודווקא כאן, אני פונה אליכם – החברות שכבר איתנו, ואל אלה ששוקלות להצטרף:

מה אתם הייתם רוצים לקבל מאיתנו? מהו הערך המוסף שתכנית הכוכבים יכולה להביא עבורכם בשלב הבא?

אנחנו כאן לא רק בכדי להשמיע אלא גם כדי להקשיב, ללמוד, ולבנות יחד – כי בטיחות זו תרבות.

מיכאל סלומון
מנכ"ל צומ"ת בטיחות

בשבועות הקרובים, מטה הבטיחות יפרסם לכלל קהילת כוכבי הבטיחות קישור לטופס משו"ב דיגיטלי.


בין ההתנהגות הלא בטוחה של העובד ובין אחריות הארגון לתרבות המצוינות והבטיחות, מתקיימת תוכנית כוכבי הבטיחות. התוכנית מבוססת על 3 קבוצות של ערכים (סט של ערכים הוא זה המגדיר תרבות וחברה). שלוש קבוצות הערכים נועדו לאפשר ולחזק את השינוי התרבותי המתבקש. בדוח זה אנו מתמקדים בערך "מעורבות מנהלים ודוגמא אישית".

הגדרה: בעלי החברה, המנכ"ל וחברי ההנהלה, יבקרו באופן שיטתי באתרי העבודה ויציגו מעורבות פעילה בביצועי הבטיחות ובשגרת הניהול.
כל מנהל בחברה ובאתר יקפיד כל העת על דוגמא אישית, תוך הבעת אכפתיות ודאגה לכל.
מעורבות המנהלים תתוקשר ותובא לידיעת כל עובדי החברה.

הכוונה בערך זה היא שמנהל הוא בעצם מנהיג. מנהל כמנהיג אינו רק מי שמנהל משימות ומפקח על ביצועים, אלא דמות השראה, המובילה צוות לעבר חזון משותף. מנהיגות ניהולית מצריכה ראייה אסטרטגית, יכולת קבלת החלטות, אמפתיה ויכולת להעצים אחרים. מנהל טוב יוצר סביבת עבודה המעודדת חדשנות, שיתוף פעולה ומחויבות, תוך שהוא נותן דוגמה אישית ומעורר מוטיבציה בקרב עובדיו. מנהיגות כזו אינה נשענת רק על סמכות פורמלית, אלא על כישרון להניע אנשים מתוך אמון, מעורבות אמיתית, תקשורת פתוחה ויכולת לזהות ולטפח פוטנציאל אצל כל אחד מחברי הצוות.

ערכי תכנית כוכבי הבטיחות, אשר להם זיקה לערך "מעורבות מנהלים ודוגמא אישית": "אפס התעלמות מהתנהגויות ו/או מצבים לא בטוחים"; "סביבה מקדמת בטיחות"; "בקרת פיקוח עצמי של ביצועי הבטיחות".



בתאריך 26.3.2025 התקיים סמינרשת של פורום קהילת כוכבי הבטיחות.

בסמינרשת השתתפו כ-37 חברי קהילה. המטרה העיקרית של הסמינרשת היא לאפשר שיח רוחבי בין חברי קהילת כוכבי הבטיחות, בינם לבין עצמם, ולאפשר שיח עומק בין חברי הקהילה למטה הבטיחות.

בסמינרשת האחרון עלו הנושאים הבאים:

  • אלוף (מיל') איל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות בענף הבנייה –לאחרונה אירעו תאונות חמורות באתרי הבניה. מבקש לתת דגש על מוכנות מדוקדקת, בעיקר במשימות זה"ב. מבקש בכל לשון של בקשה לקיים בכל אתר ואתר עצירה עיתית (מומלץ פעם בחודש), בת 3-4 שעות, לטובת שיח על בטיחות והגברת המודעות בקרב העובדים באתרי הבניה.
  • מר דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה – תכנית כוכבי הבטיחות משרה תרבות של בטיחות ומצוינות. נדרש לוודא כי כל עובד ועובד באתר הבניה מכיר את התרבות ואת עיקרי התכנית וערכיה.
  • שרון קציר, חונך צומ"ת – תמצית נושאי דו"ח הבטיחות של חודש פברואר.
  • מר מתי רביבי – מתן דגש חשוב ועקרוני על ערך המוכנות והשפעתו על "אפס תאונות", תוך תיאור תאונה קטלנית מנפילת כלונס על עובדים (הרוג ופצוע) ואזכור תאונת נפילה מקצה משטח. מוכנות היא משימה בפני עצמה, היא עיקר עבודתו של המנהל ועליה הוא נמדד. הציפיה היא שמנהלים בחברות הבניה ובאתרי הבניה יחדדו וידגישו את משמעות המוכנות לביצוע משימות הבניה והשפעתה על מניעת תאונות.
  • מר מוטי סולטני, מנהל המוקד הלאומי "קו חיים", המוס"ל – תיאור המוקד הלאומי, פעולותיו ודרכי הקשר אליו.
  • מר מיכאל סלומון, מנכ"ל צומ"ת בטיחות – מטה הבטיחות וצומ"ת בטיחות בונים קהילה של ענף, מהמסוכנים שבנמצא. בטיחות זו לא אופציה ולכן אנו עמלים על שינוי תרבותי והגברת המודעות לבטיחות בחברות הבניה ובאתרי הבניה. אמנם יש חוקים ותקנות, המטפלים בסיכונים וסכנות, ברם אין ביכולתם לכסות את כל המקרים האפשריים. מודעות ושינוי תרבותי באים בכדי להגדיל את הסיכוי לעלות על סיכונים, שהרגולציה לא עלתה עליהם, יחד עם חיזוק הפעילות לאור ובהתאם לאותה רגולציה.

סמינרשת יתקיים בכל יום רביעי אחרון בחודש – מוזמנים להשתתף!


מתחילת השנה (החודשים ינואר – מרץ) נהרגו 12 עובדים1 במהלך ביצוע עבודות בנייה ותשתיות, 7 מתוכם הם עובדים בעלי אזרחות זרה. בנוסף, 12 עובדים נפצעו קשה ו-58 נפצעו בינוני בתאונות עבודה בענף הבנייה. רוב הנפגעים הם כתוצאה מנפילה מגובה וכתוצאה מנפילת חפצים מהגובה.

על בסיס מידע שנאסף על ידי מטה הבטיחות


מצורפים אירועים מהתקופה האחרונה. תיאור האירועים, ניתוח האירוע והמסקנות בהתאם לפורמט 'משו"ב', המהווה כלי עיקרי לתחקור אירועי בטיחות לטובת שיפור מתמיד:

אירוע 1
תיאור כללי –
במהלך עבודת טפסנות קירות, העובד שימן תבנית כאשר היא תלויה על ידי שרשראות המנוף.
העובד, שחש סכנה הלך לאחור. תוך כדי ההליכה לאחור נתקל בקרש, שהיה מונח על הרצפה, ומעד לאחור ונפגע בגבו פגיעה קלה.
השגיאה האחרונה –
שימון תבנית כשהיא תלויה ולא מעוגנת.
מאפייני העבודה –
תפסנות קירות. שני עובדים בצוות.
סביבת עבודה –
סביבה לא מאורגנת, עובדים נוספים בסמוך.
ללא מגבלות מזג-אוויר או ראות.
פערי כשירות –
לא נמצאו.
פערי מוכנות ציוד וציוד מגן אישי –
לא נמצאו.
פערי מוכנות מקצועית –
ללא פערים.
תודעת מוכנות
לא התבצעה בדיקת ניקיון ולא נעשה איתור נת"בים בנקודת העבודה.
תדריך ר"צ לפני משימה –
לא הוגדר ראש צוות. לא בוצע תדריך ראש צוות לפני תחילת המשימה.
מה קרה ברגע שלפני…? –
לא בוצע עיגון מסודר של התבנית לפני תחילת השימון.
הליכה לאחור בשטח לא נקי.
פעולות מתקנות (רמת מנהל עבודה) –
מינוי ראש צוות גם כשיש רק שני עובדים.
תדריך ראש צוות בנקודת העבודה ובדיקת מוכנות טרם תחילת העבודה.
חיפוש נת"בים.
פעולות מתקנות (רמת הארגון) –
ריענון כללי הבטיחות בעבודות השלד בגג הבניין.
עוזר הבטיחות ומנהל העבודה בסיור בוקר יבדקו שלא קיימים מכשולים. אם כן קיימים יש לעצור עבודה עד לטיפול במפגעים. 
אירוע 2
תיאור כללי – 
בעת עבודת טפסנות בתקרה בקומה 7, דיקט באורך כ-2 מ' נפל מהמרווח שהיה קיים בפיגום. עובד שעסק בעבודת ברזל למטה, נפגע קלות מנפילת הדיקט.
השגיאה האחרונה –
לא נמנעה נפילת חפצים מהגובה.
מאפייני העבודה –
פירוק טפסה בקומת התקרה.
סביבת עבודה –
ללא מגבלות. פועלים מתחת לקומת העבודה.
פערי כשירות –
לא נמצאו.
פערי מוכנות ציוד וציוד מגן אישי –
לא נעשה ווידוא למניעת נפילת חפצים.
פערי מוכנות מקצועית –
לא בוצע בד"ח (נספח 9א) לפני תחילת העבודה.
תדריך ר"צ לפני משימה –
מונה ראש צוות, אך לא התקיים תדריך לפני משימה.
לא בוצע תיאום עם העובדים למטה.
פערי שליטה ובקרה –
לא נמצאו.
מה קרה ברגע שלפני…? –
הקרש נפל במרווח שהיה קיים בפיגום ולא זוהה כנת"ב.
פעולות מתקנות (רמת מנהל עבודה) –
הגדרת סכנה של נפילת חפצים.
תיאום עבודות עם עובדים נוספים באתר.
פעולות מתקנות (רמת הארגון) –
לוודא שאין מרווחים בפיגומי הזזים ושאין אפשרות שחומר ו/או ציוד יפלו מהעבודות בגג הבניין כלפי מטה.
דגש על קיום תדריך ראש צוות וחיפוש נת"בים לפני תחילת עבודה.

תודה לחברות הבנייה על הדיווח ועל השיתוף!



מחקרים פורצי דרך לקידום טכנולוגיות מתקדמות

לאחרונה פורסם כי משרד הבינוי והשיכון, בשיתוף עם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הקצה תקציב של 1.5 מיליון ש"ח לתמיכה במחקרים פורצי דרך בתחום החדשנות בבנייה. לחלוקת תקציב זה נבחרו שלוש הצעות מתוך 18 הצעות מצוינות, עם דגש על טכנולוגיות מתקדמות, קיימות וייעול תהליכי הבנייה. בין הפתרונות הזוכים: הדפסה תלת-ממדית מקיימת לשיפור איכות ויעילות הדיור (פרופ' סברינה ספטארי, הטכניון), פיתוח ננו-חומרים לשיפור תהליכי הידרציה של בטון (פרופ' יצחק מסטאי, אוניברסיטת בר אילן), ושימוש בפסולת טקסטיל ליצירת מוצרי בנייה קלים, המאפשרים בנייה עצמית פשוטה (פרופ' אדר' אלס ורבקל, בצלאל).

המחקרים המתקדמים הללו מסייעים בגישור בין אקדמיה לתעשייה, במטרה לפתח חומרים ושיטות עבודה חדשניות אשר ייעלו את תהליכי הבנייה, יצמצמו עלויות, וישפרו את בטיחות העבודה באתרי הבנייה. המשרד מקדם אוטומציה, דיגיטציה ובנייה מתועשת כבסיס לשיפור פריון העבודה, תוך שימת דגש על קיימות ועמידה בצרכים העתידיים של ענף הבנייה בישראל.

לדברי מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, ההשקעה במחקר ובחדשנות היא אבן יסוד לשיפור איכות הבנייה, להתייעלות תהליכי העבודה ולחיזוק יכולות הענף להתמודד עם האתגרים של השנים הבאות.

קידום חדשנות בענף הבנייה הינו אמצעי משמעותי לצורך מתן מענה לצרכי הדיור העכשוויים והעתידיים. באמצעות קידום ויישום שיטות בנייה מתועשות, דיגיטציה וטכנולוגיות בנייה חדשניות על-ידי תחום חדשנות ומחקרים שבמשרד הבינוי והשיכון, מונחת התשתית להתייעלות הענף וקידומו הטכנולוגי לעבודה בפריון גבוה. בייחוד בעת הזו, הנחיצות רק גוברת בצורך לקידום טכנולוגיות בנייה חדשניות אשר מייעלות את תהליך הבנייה ומפחיתות את כוח האדם באתרי הבנייה.

קישור לדוחות בטיחות חודשיים קודמים באתר תכנית כוכבי הבטיחות

מאמרים נוספים

חברת אלומקון סי.אל. עוטרה בכוכב ראשון
חברת אלומקון, מקבוצת אלומיניום קונסטרקשן, הוסמכה לכוכב 1 בתכנית הכוכבים. בכך, הצטרפה החברה לשלושת אחיותייה בקבוצה (מתוך 6 סה״כ) שהפכו אף הן לחברות...
חברת "בוני התיכון" עוטרה בכוכב רביעי
חברת בוני התיכון הוסמכה לכוכב 4 בתכנית כוכבי הבטיחות. אנשי החברה תיארו שיפור משמעותי במדדי הבטיחות מאז נכנסה החברה לתכנית ואף הציגו נתונים...
לוגו ויתניה
חברת "אס. ג'י. אס. ויתניה" עוטרה בכוכב חמישי
ברות ויתניה ואס ג׳י אס (היזמית והמבצעת) הגיעו אתמול למעמד המכובד בסיומו הוענק להן הכוכב החמישי. מנכ״ל החברה, ירון שמיע, היטיב לתאר את...
logo structura
חברת "סטרוקטורה" עוטרה בכוכב רביעי
במבדק שנערך במשרדי החברה נוכחנו, ולא בפעם הראשונה, שמולנו ניצבת חברה המחויבת בכל רמ"ח איבריה לבטיחות העובדים באתרים. תמיר המנכ"ל, יחד עם אסף...
חברות "ויתניה" ו-"SGS" עוטרו בכוכב חמישי
חברות ויתניה ואס ג׳י אס (היזמית והמבצעת) הגיעו אתמול למעמד המכובד בסיומו הוענק להן הכוכב החמישי.מנכ״ל החברה, ירון שמיע, היטיב לתאר את השינוי...
חברת "אייקון אקט" עוטרה בכוכב רביעי
חברת אייקון אקט הוסמכה לכוכב 4 בתכנית כוכבי הבטיחות.החברה שעוסקת בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית (תמ״א 38/1), מתמודדת עם אתגרים ייחודיים בשל מאפייני הבניה.החברה,...