רקע
מאז פרסום הדו"ח הקודם ב-15/9/22 התקבלו במערכות מד"א ואיחוד הצלה דיווחים על 20 תאונות שבהם מצאו את מותם 2 פועלים מנפילה מגובה ובנוסף נפצעו 18 בדרגות בינוני עד קשה:
- 13 תאונות נפילה מגובה
- 2 פציעות ממסור דיסק
- 1 הילכדות תחת קיר שקרס
מטרת הדו"ח
מטרתו של דו״ח זה הינה לפרסם מידע ותובנות אודות אירועי הבטיחות מהשבועיים האחרונים בענף הבניה, מתוך כוונה ללמוד, להפיק לקחים, להצביע על מגמות ולייעל את מאמצי המניעה והשיפור המתמיד.
אירועי בטיחות עם נפגעים מתחילת שנת 2022
תחקירי בטיחות ומוכנות – נסיבות, סיבות, פעולות מונעות
תחקיר אירוע בטיחות
והפעם על הפקת לקחים וחשדנות מונעת, כפי שנותח על ידי אחת מחברות הבנייה:
- לטובת ביסוס מנוף הוחלט על קידוח כלונסאות בשיטת בנטונייט בעומק 20.5 מ'
- עם סיום היציקות נדרש לסתת את ראשי הכלונסאות , להגיע לבטון "בריא" ולצקת את השלמת הכלונסאות לגובה סופי באמצעות גלילי קרטון
- בגמר היציקה נחתכו גלילי הקרטון לטובת חשיפת הבטון לגילוי סגריגציות אפשריות
- הבדיקה הראשונית לא העלתה ממצאים מיוחדים והוחלט לכסות באדמה את היציקות
- אולם בעקבות מסקנות מקריסת מנוף בפרויקט אחר של החברה הוחלט לעשות בדיקה נוספת וקפדנית יותר ולחשוף את התפר בין היציקות
- וכך זה נראה:
מסקנות החברה מהתחקיר עסקו בהיבטים הנדסיים רבים אשר לא נפרט כאן וגם בתהליכי עבודה ושימוש בנקודות עצירה.
מה הן נקודות עצירה (נע"צ):
נקודות עצירה הן שלבים בתהליך הביצוע, שלא ניתן להתקדם מעבר להם ללא קיום תנאים מסוימים אשר הוגדרו על ידי מתכנן המשימה.
כאשר מתדרכים משימות נדרש להדגיש את נקודות העצירה השונות. בדרך כלל מנהל העבודה או מהנדס נדרשים לאשר את המשך העבודה לאחר שבדקו בעיניהם את התקדמות העבודה.
המטה ממליץ בחום לקבלנים לתכנן ולתדרך משימות מיוחדות (ובעיקר משימות זה"ב) תוך שימוש בנקודות עצירה.
במקרה המתואר שימוש בנע"צים היה מונע את המשך היציקה!
יחד עם זאת החשדנות שצפה בעקבות לקח מאירוע אחר בחברה ראויה לציון, זו דוגמא מצוינת ללימוד הפקת לקחים ויישום בשטח.
תודה לחברה המדווחת. כולנו לומדים!
סטטוס חברות בתכנית כוכבי הבטיחות
נכון לכתיבת דו״ח זה הצטרפו לתכנית כוכבי הבטיחות כ- 150 חברות.
77 חברות הוסמכו לכוכב ראשון בתוכנית מתוכן 12 חברות עם שני כוכבי בטיחות, 10 חברות עם שלושה כוכבי בטיחות. שאר החברות נמצאות בשלבים שונים בהכשרה לכוכב ראשון.
הסמכות חדשות לכוכבי הבטיחות
כוכב ראשון | גרופין icon act / מגשימים אלישר טרה התחדשות | |
כוכב שני | קן התור עמרם ביצועים |
ברכות למוסמכים, כן ירבו!
רישום לזכות
בסביבת עבודה רוויית סכנות, כמו תעופה, רפואה, בנייה ואחרות וכאשר לגורם האנושי משקל מרכזי בהתפתחות התאונות, חקור וידוע שככל שמספר הדיווחים על אירועי "כמעט ונפגע" עולה – מספר התאונות עם הנזק והנפגעים יורד.
הידע הזה, לא מספיק כדי שכל אדם ירגיש נח לדווח על אירועים, בוודאי אם הוא קשור אליהם אישית. נדרש אקלים תרבותי אשר מעודד את ההודעה על אירועי "כמעט ונפגע".
בחברת "קן התור" החליטו לשלב מנגנון ותיק של מדידת ביצועי בטיחות באתרים ותחרות חודשית של "האתר הבטוח", עם דיווח אירועי "כמעט ונפגע" בפורמט פשוט של תמונה ותיאור קצר, בקבוצת וואטסאפ משותפת.
מתוך האירועים הרבים המדווחים, נבחרים המשמעותיים שבהם לתחקיר מלא לטובת תיקון מיידי של הליקויים ומבין אלו המתוחקרים – נבחרים האירועים מהם מתבצע "תחקיר מוכנות ואקלים תרבותי" (כוכב שני) אשר בעיקר מוביל לשיפור הטמעת תוכנית הכוכבים בכל רחבי החברה.
הדיווח הראשוני הפשוט והתגמול עליו בכל חודש, העלה את מספר הדיווחים מבודדים לעשרות רבות. במקביל, ניכר שבאתרי הבנייה עולה בהדרגה המודעות להתנהגות, לאיומים (נת"ב – נקודות תורפה בטיחותיות) ולגורמי הסיכון בסביבת העבודה.
קן התור מצליחים להניע שינוי תרבותי אשר כבר הוכח כקריטי בעולמות אחרים כמו תעופה, רפואה תעשייה ועוד.
יותר דיווחים = יותר בטיחות
תודה לחברת "קן התור" על השיתוף בתהליך ובתוצאה.
אירועים ופעולות מתוכננות לחודש הקרוב
בשעות הבוקר המוקדמות של יום שישי ה 4.11 נציגים מחברות מענף הבנייה, הנדל"ן והתשתיות, נפגשים יחד ליום שכולו חוויה, ספורט ותחרותיות.
בשדות המוריקים של עמק איילון (לטרון) בנינו עבורכם מסלולי ריצה מגוונים, המתאימים לכל אחד ואחת מכם, החל מרצים מקצועיים, חובבנים וכאלה שמתנסים בריצה בפעם הראשונה (מסלול עממי).
מפגש הכינוס וההפנינג הסובב את יום האירוע, נערך במתחם מיני ישראל, הפותח את שעריו למשתתפי המרוץ, כך שבמהלך היום תוכלו ליהנות מסיור במיני ישראל ומהחוויה שהמקום מאפשר – מתחם VIP, מתחמי חברות לארגון לפני המרוץ, כיבוד קל, קפיטריה, מוזיקה ואווירה מדהימה. בנוסף, במקום ייפתח מתחם EXPO עם מיטב היבואנים, בהנחות מיוחדות לאירוע.
להל"ן קישור לאתר האירוע
הקדימו להירשם ולהתאמן!
חברות הכוכבים – אנשי צומת יפגשו אתכם בנקודת הזינוק ויעניקו לכם שלט בד אשר תוכלו להצמידו בגאווה לחולצה. אנא תאמו עם חונך החברה שלכם את מספר הרצים הצפוי. את הרצים ילווה אולטראלייט אשר יטיס אחד ממדריכי הטייס הבכירים בארץ, שעסק שנים רבות בקידום הבטיחות בחיל האוויר ובחברת אל על, יחד עם רוב חונכי צומת.
ריכוז התחלות בניה
יפורסם בהמשך
סיכום
הקיץ החם מאחורינו ואנו בסיום תקופת החגים.
ימי החופשה המרובים והמבורכים מוציאים את כולנו מרצף ימי העבודה, מסיתים את תשומת ליבנו ומגדילים את הפוטנציאל לאירועי בטיחות.
מנהלים, המשיכו לתדרך את אנשיכם יום יום ולפני כל משימה.
ודאו שהם מרוכזים ומוכנים משימות.
מטה הבטיחות בענף הבנייה.