תאריך: 2/3/2023
רקע
בשנת 2022 נגרמו 23 תאונות קטלניות בענף הבניה במדינת ישראל. אמנם מדובר במספר רב של נפגעים, אך הוא ביטא היקף נמוך משמעותית ביחס לשנים קודמות.
בחודשיים הראשונים של שנת 2023 נבלמה מגמת השיפור. מתחילת השנה נהרגו 8 פועלים בענף הבניה. מטה הבטיחות בהתאחדות הקבלנים הנחה לקיים ב- 2 במרץ עצירה של פעילות הבניה על מנת לרכז את כל הפועלים ובעלי התפקידים, להקריא להם פקודת יום, הכוללת את 10 העקרונות לביטול תאונה, ולרענן באופן מעשי שימוש נכון בציוד מיגון במשימות הבניה השונות.
מאות אתרי בניה עצרו את הפעילות וקיימו את הפעילות, בחלקם ביקרו בכירים בענף הבניה
תחקירי בטיחות ומוכנות – נסיבות, סיבות, פעולות מונעות
התערבות עמיתים מונעת –
חייב כל אדם, הנמצא בסביבת העבודה ובפרט שותף לעבודה – להתערב, באם הוא מבחין כי כוונתו או פעולתו של אדם אחר עלולה לסכן את עצמו ו/או אחרים.
סביבת העבודה מסוכנת. כשמזהים מצב מסוכן…תמיד ניתן להגיד לעצמנו "מה כבר יקרה?"
כשאני, ככל אדם, נכנע לדחף לבצע, קשה לי להיחלץ מלבצע את הטעות.
לעומת זאת מישהו שעומד מהצד ואינו מעורב במלאכה עצמה או בהחלטות על דרך ביצועה, יוכל לזהות המצב המסוכן יותר בקלות ולעזור לי להיחלץ.
אני יכול להסביר לעצמי שלא נעים להתערב במלאכתו של אדם אחר.
אני מלשין? זה נהוג להתערב אצלנו בתרבות? איך תתקבל ההתערבות? יראו את זה כאיום או כאכפתיות? מה אני נודניק? מי אני שאתערב?
וגם לשאול – כמה אני מרגיש מחובר לאחר? מה אני אחוש כשמישהו על ידי יפגע?
לחלקנו המעבר קל – לצאת מאזור הנוחות ולהתערב.
להתערב זה לעבור פאזה, להיות מעורב. לקחת אחריות על הסיטואציה.
לחלקנו קשה מאוד- חשוב להדריך ולהסביר – לשנות התרבות זו משימה מאתגרת.
תמיד נכון לחשוב על מחיר הטעות-
אם אתערב לא במקום – ארגיש לא נוח, יתרגזו עלי?
אם לא אתערב וארעה תאונה…המחיר אחר לגמרי.
זו הדילמה. היא מונחת לפתחו של כל פועל ומנהל באתרי הבניה המסוכנים.
נכון להפוך את ההתערבות לדבר מבורך לפיו כל פועל מצופה להתערב ולמנוע מצב מסוכן.
לפתחם של מנהלי האתרים להנחיל לכל העובדים:
לחפש סיכונים, לזהות במה נכון לטפל, להדריך איך להתערב ואיך לקבל התערבות, לשפר ולתקן.
התערבות אינה הלשנה אלא ערבות הדדית במטרה לחזור הביתה בשלום.
זו הדרך להפחית תאונות בעזרת התודעה של כל הפועלים יחד. חשיבה כזו תגביר המודעות העצמית ותפחית את הסיכונים האישיים שאני לוקח וגם את הסיכונים שאני מטיל על סביבתי בעת העבודה שאני מבצע.
מקבץ אירועי בטיחות –
מצורפים 4 אירועים מתוך כלל האירועים שהתרחשו במהלך התקופה האחרונה עם ובלי נפגעים:
אירוע 1 פועל התחשמל במהלך ניסיון החלפת תקע של כבל חשמלי שהיה מחובר לחשמל. פועל שעבד בסמוך ניתק את כבל החשמל שנדבק לידו של הפועל והזעיק עזרה. הפועל פונה באמבולנס להמשך טיפול.תחקיר ולקחים – הפועל ניסה להחליף תקע שנחבט ונשבר. מפסק מגן שקיים בארון החשמל ונבדק באופן תדיר קפץ והפסיק את זרם החשמל ובכך ניצלו חייו של הפועל.העובד לא עבר תדריך לפני תחילת המשימה, לא מונה אחראי ישיר לבטיחות בנקודת העבודה ולכן גם לא בוצעה בדיקת מוכנות לאדם, הסביבה והמשימה (בקרות נדרשות) רגע לפני שמתחילים לעבוד.במקרה המדובר הטכנולוגיה היא שהצילה את העובד ומנעה אסון.בקרות ונהלים – טיפול בציוד חשמלי חייב להתבצע על ידי חשמלאי מוסמך בלבד.התערבות עמיתים ברגע שאחרי האירוע – בטיפול באירוע התחשמלות יש לוודא ניתוק אספקת החשמל לפני מגע בנפגע או בציוד החשמלי שמעורב במקרה. | אירוע 2 במהלך יציקת צינורות אינסטלציה נעמד הפועל על דיקט ששימש ככיסוי מאולתר לשוחת ביוב. הדיקט נשבר והפועל נפל לתוך השוחה ושבר את ידו.תחקיר ולקחים – הדיקט, שאינו מתאים לשמש ככיסוי, היה רטוב מהגשמים ולכן לא עמד בעומס המשקל ונשבר.נדרש להגדיר נוהל כיסוי שוחות בכדי למנוע אלתורים מסוכנים ולתת מענה להשפעות מזג האוויר על חוזק החומר, למניעת תזוזת הכיסוי ולהתאים את הכיסוי לעומס הצפוי במקרה של דריכה. שימוש ברשת ברזל צפופה מתחת לכיסוי, או מכסה בטון מהווים מיגון מיטבי. |
אירוע 3 במהלך פינוי פסולת בניה, על ידי דחפורון למשאית שחנתה מעבר לכביש האתר, גלשו עפר ואבנים לעבר הכביש. ללא נזק או נפגעים. תחקיר ולקחים – לפני תחילת המשימה בוצעה סריקה של איזור העבודה והוצבו מחסומים המונעים גישת רכבים והולכי רגל לקרבת הפעילות. בכך נמנעה פגיעה באנשים וברכוש.הסכנה שבהעמסת היתר של המשאית לא זוהתה – היא משפיעה הן על תהליך ההעמסה והן על הנסיעה של המשאית בדרכה לאתר פינוי הפסולת.לא בוצע תדריך לפני תחילת הפעילות ובהתאם גם לא בוצע שיתוף של הפועלים המעורבים באיתור הנת"בים (נקודות תורפה בטיחותיות) רגע לפני שהם מתחילים במשימה. | אירוע 4 במהלך עבודת ריתוך והרכבת פרופיל פלדה למעקות זכוכית ניתזו גיצים אל עבר בד גיאוטכני שהיה בסמוך (הבד נועד להגן על הזכוכית של המעקה מפני פגיעה). הבד ניצת ועלה באש וגרם לתגובת שרשרת ולהצתת 9 מרפסות בבניין. באירוע לא היו נפגעים, אך נגרם נזק משמעותי. השריפה כובתה בעזרת מטפים שהיו זמינים בקרבת הפועלים בבניין.תחקיר ולקחים – מוכנות היא העיקר – לא בוצעה סריקה של סביבת העבודה על ידי ראש הצוות או אחראי ישיר למשימה כדי לאתר נת"בים (נקודות תורפה בטיחותיות) לפני עבודה חמה ולוודא מוכנות האדם, הסביבה והמשימה. חובת הזהירות – רגע לפני שמתחילים יש לסרוק את הסביבה ולוודא מוכנות הציוד הנדרש ואמצעי הבטיחות (מטף כיבוי) ולבדוק האם קיימת סכנה לעצמי, לאחר או לסביבה הקרובה לפעילות.חובת הזהירות המוגברת – ראש הצוות/אחראי ישיר למשימה נדרש לקיים בדיקת מוכנות ותדריך לצוות בנקודת העבודה |
תודה לחברות הבניה על הדיווח ועל השיתוף!
סטטוס חברות בתכנית כוכבי הבטיחות
מעל 150 חברות בניה ותשתיות בישראל מקיימות תהליך הסמכה לתוכנית כוכבי הבטיחות, מטעם התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הסתדרות העובדים, הקרן לעידוד ומטה הבטיחות.
25 טייסים בקבוצת צומת, בניהולם של זאביק, יוסי עמנואל ומיכאל ובהנחיית מטה הבטיחות – האלוף במיל' אייל בן ראובן ומהנדס מתי רביבי – מלווים באופן רציף את החברות, בעשרות מפגשי חניכה עם מנהלים ועובדים.
כ 60 אלף איש, במעל 1000 אתרים בישראל, מתחילים כל יום עבודה עם תדריך שיתוף בטיחות וממשיכים בהטמעת ערכים כמו: מוכנות וזהירות לפני תחילת העבודה, עקרונות עבודה בצוות, לימוד מתחקירי כמעט ונפגע ועוד.
רשויות ומוסדות בישראל מכירים ומוקירים את התוכנית ובימים אלו מועברות תוכניות של חברות הביטוח והגופים המוסדיים עם חבילת הטבות והעדפות לחברות שב"נבחרת הכוכבים".
הסמכות חדשות לכוכבי הבטיחות
כוכב שני | דנישרא, א. שדה | |
כוכב שלישי | עמרם ביצועים | |
כוכב רביעי | אפגד | |
כוכב חמישי | אפגד |
סיכום
רצף האירועים והתאונות הכואבות במהלך החודשיים הראשונים של השנה מדגיש כי נדרש מאיתנו תכנון משלב ההקמה של הפרויקט ועד רגע הסיום והמסירה. ערך המוכנות הוא אשר מאפשר לנו להשיג שליטה בכל נקודת עבודה באתר.
השליטה מתאפשרת רק אם נרתום ונדריך את קבלני המשנה (ראשי הצוותים) – לדרוש ולהקפיד לבדוק שהאדם, הסביבה והציוד מוכנים בהתאם לתקנות והנהלים.
חפשו את נקודות התורפה הבטיחותיות (נת"בים) שמשתנות בכל יום ובכל רגע באתר ותדרכו את אנשיכם בהתאם לפני כל משימה.
בחרנו לציין כדוגמה את חברת עמרם ביצועים אותה מוביל יקי כפיר המנכ"ל, אשר הוסמכה לכוכב בטיחות שלישי. מעורבות הנהלה בכירה בפרטים מא' ועד ת', מחוייבות לערכי התוכנית, לשיפור מתמיד, לתחקור ולמעורבות של כל שדרת הניהול לשמירה על חיי עובדיה. דרך השפה המשותפת בה מדברים מנהלי החברה, התואמת לתרבות הארגונית אותה אנו מנחילים במסגרת תוכנית כוכבי הבטיחות, כך מתקדמת מהפכת הבטיחות, כך מובילים חברה להישגים מרשימים.
אנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת "בונים עם כוכבים". הרשמו בכתובת 5STARS.ORG.IL דרך הקישור המצורף:
מטה הבטיחות בענף הבנייה.
נספחים – נקודות מפנה
נקודת מפנה
עובד נהרג כתוצאה מחבטה של זרוע משאבת בטון
קבלנים יקרים, זכרו, כל התאונות ניתנות למניעה.
המוכנות המלאה, תבטיח זאת.
בתאריך 20 פברואר 2023, נהרג עובד בנסיבות הקשורות בחבטה של זרוע משאבת בטון.
האירוע נחקר על ידי משטרת ישראל ביחד עם חוקרים מקצועיים של מינהל הבטיחות בעבודה.
נסיבות האירוע אינן מוכרות דיין. אחת האפשרויות הינה, שהצינור של משאבת הבטון נתפס בגדר תיל ( או בחפץ אחר), ובמהלך הניסיון לשחררו הצינור השתחרר בלחץ ופגע בעובד שהיה בסמוך.
מטה הבטיחות מפנה את תשומת לב מבצעי עבודות הבניה, מנהלי העבודה ומפעילי משאבות הבטון למסמך מינהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה, המנחה באשר לבטיחות בהפעלת משאבות בטון, לנוחיותכם, צירפנו כאן קישור למסמך זה.
https://employment.molsa.gov.il/Employment/SafetyAndHealth/
OccupationalSafety/Construction/Pages/Concrete_pumps.aspx
מטה הבטיחות מזכיר כי לפני כל עבודה, ימנה מנהל העבודה משגיח – אחראי ישיר למשימת העבודה. על המשגיח על משימת העבודה לזהות את נקודות התורפה הבטיחותיות (נתבי"ם) ביחד עם מנהל העבודה.
עוד מבקש מטה הבטיחות להדגיש כי לפני תחילת ביצוע העבודה יש לוודא את קיום כל הבקרות הנדרשות על מנת להבטיח את בטיחות הביצוע. מבלי לפגוע בכלליות, מצרף מטה הבטיחות רשימת בדיקה שתסייע לוודא את המוכנות הבטיחותית והתפעולית לביצוע עבודת היציקה.
מטה הבטיחות מדגיש בכל מקרה של סתירה בין המפורט ברשימת התיוג לבין הוראות החוק, הוראות החוק גוברות.
רשימת תיוג להבטחת המוכנות לעבודות יציקה ולתפעול משאבות בטון
- יש לעיין במסמך מינהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה, ולרענן את הידיעות והדרישות הכלולות במסמך זה. רצ"ב קישור: https://employment.molsa.gov.il/Employment/SafetyAndHealth/
OccupationalSafety/Construction/Pages/Concrete_pumps.aspx - יש לוודא שאורך הצינורות של משאבת הבטון מתאים לכל מקום בו מתוכננת עבודת יציקה.
- אין להאריך את הצינורות מעבר לאורך המקורי של משאבת הבטון.
- עבודת היציקה תבוצע בפיקוחו ובניהולו של מנהל העבודה באתר (שיסייע לאחראי הישיר להשלים את משימת העבודה בצורה בטוחה).
- מפעיל המשאבה השתתף בהדרכת תפעול של משאבות בטון והינו בעל ניסיון שעבד בעבר תחת מפעיל מנוסה.
- לפני תחילת העבודות יבצע מנהל העבודה סיור בטיחות ביחד עם האחראי הישיר ומפעיל משאבת הבטון, שבמהלכו סיור זה יוצגו הנתבי"ם בביצוע העבודה.
- רכב המשאבה, המשאבה עצמה והמערבל צריכים לשמור על מרחק בטיחות משפת חפירות ומבורות על-מנת למנוע מפולות העלולות להיווצר עקב העומס שמפעיל בטון שנשפך באופן מקרי על הדיפון.
- המשאבה צריכה לעמוד על רגליים מייצבות וחשוב כי הקרקע תהיה ישרה. משקל המשאבה משתנה בזמן העבודה, לכן סביבתה צריכה להיות יציבה.
- בשום שלב ביציקה לא ימצא עובד מתחת לכל חלק של המשאבה.
- אין לשנות את מבנה הצינורות היוצאים מן המשאבה, גם אם מדובר בצינורות גמישים, למניעת סכנה של פריצת הבטון מתוך הצינור.
- יש לוודא שהעובדים הנמצאים באזור היציקה יהיו מודרכים ומתואמים בפעולות שיש לבצע ובקשר עם המפעיל ובקיא ב"התנהגות" המשאבה לרבות הרעידות ו"הקפיצות" של הצנרת ויעמוד על היבטי הבטיחות שיש לנקוט.
- בשום שלב בעבודה לא תתקרב זרוע המשאבה למרחק הקטן מ 5 מטרים מקו חשמל.
- יש לוודא כי העשן שפולט המנוע אינו מתפזר לכיוונם של העובדים במקום.
- אין לעלות עם המערבל על רמפות צרות ולא יציבות, העלולות לערער את יציבותו הנמוכה ממילא של המערבל.
- יש לבדוק שמי מהעובדים אינו במצב העלול לסכן אותו או את העובדים עמו, לרבות כתוצאה מהשפעת סמים, או משקאות משכרים, או מחמת ליקוי גופני או נפשי.
- יש לוודא שימוש בציוד מגן אישי מתאים לעבודה זו, על פי המפורט בתקנות הבטיחות בעבודה (ציוד מגן אישי).
- יש להודיע מיד למפעיל המשאבה ('משאבן') ולהפסיק מיידית את פעולת השאיבה אם נשמעים רעשים חריגים או אם הזרמת הבטון איננה רציפה ('חלקה'),
- אחר (הוראות בדיקה ספציפיות לאתר):
- אחר (הוראות בדיקה ספציפיות לאתר):
קבלנים יקרים, זכרו, כל התאונות ניתנות למניעה. המוכנות המלאה, תבטיח זאת.