דו״חות בטיחות: דו״ח מספר 11/23 למצב הבטיחות בענף הבנייה

דו״ח מספר 11/23 למצב הבטיחות בענף הבנייה

רקע


מתחילת השנה נהרגו 18 עובדים (13 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד) במהלך ביצוע עבודות בנייה. 2 עובדים נוספים נהרגו כתוצאה מפגיעת כלי רכב באתרי בנייה. בנוסף, 157 עובדים נפצעו בתאונות עבודה בענף הבנייה. רוב הנפגעים הם כתוצאה מנפילה מגובה וכתוצאה מנפילת חפצים מהגובה.

סיכום אירועי בטיחות עם נפגעים לשנת 2023*


תחקירי בטיחות ומוכנות – נסיבות, סיבות, פעולות מונעות


תדריך שיתוף בטיחות בפתיחת יום עבודה – תוכנית כוכבי הבטיחות

תרחיש 1 – אתר בנייה X, 06:30, מיניבוס מוריד קבוצה גדולה של עובדים והם נכנסים לאתר ומתפזרים ישירות לנקודות העבודה, הם מתחילים לעבוד. מטפסים ליציקת תקרה, לעבודות גמר בחניון התת קרקעי, לתיקוני חיפויים במרפסות.
תרחיש 2 – אתר בנייה Y, 06:30, צוות העובדים מגיע לאתר ומתארגן עם ציוד העבודה וציוד הבטיחות. מנהל העבודה מכנס את כולם, מזהה את ראשי הצוותים, בוחן את כשירות העובדים באתר – מעל גיל 18, אישורי שהייה, אישורי עבודה בגובה. כולם כשירים פיזית ומנטלית לעבודה היום.

במהלך 7 הדקות הקרובות המנהל יתדרך את העובדים לפני תחילת העבודה, יתייחס לנקודות התורפה הבטיחותיות (נת"בים) להיום בשיתוף העובדים, יציג לקחים חשובים מפעילויות קודמות. ורק אז יתפזרו העובדים באתר, יבצעו בדיקת מוכנות בנקודת העבודה, יאתרו את הנת"בים ואז יתחילו לעבוד.
בהשוואה בין תרחיש 1 ולבין תרחיש 2 ברור שהמוכנות והשליטה באיכות הביצוע וברמת המוכנות בתרחיש 2 טובים יותר.
התדריך היומי לשיתוף בטיחות, כפי שהוא מבוצע בתרחיש 2, מהווה תנאי לתחילת יום העבודה. מטרתו היא לבצע לעובדים אתחול כניסה מסביבת הבית לגדר האתר פנימה. מהאזור המנהלתי לאזור המסוכן. המטרה העיקרית של התדריך היא הקניית תחושת צוות לכל העובדים.
תחושה זו חשובה עבור אחריות אישית והדדית לבטיחות פעולות ומלאכות הבניה.
כדי להצליח ביצירת תחושת הצוות יש להשקיע בבניית התדריך ובאופן העברתו לפועלים על מנת שיחושו כי למנהלי האתר איכפת מהם וחלקם בהקמת הבניין חשוב ומוערך. כדי לזכות בקשב העובדים, ולהפנמת המסרים על ידם, חשוב לשתפם באמירת הסיכונים בעבודתם בכך נשיג הפנמה יעילה שלהם וקשב רב של עמיתיהם.
סביבת התדריך מהווה תפאורה מייצגת לאתר, ככזו היא חייבת להיות נקיה ומסודרת, זהו הרושם העיקרי עימו יעלה הפועל לקומת העבודה. להצלחה בהעברת המסרים בתדריך השפעה על כל יום העבודה, מנהל שינצל הבמה והזמן ויצליח לטעת תחושת צוות יזכה לשיתוף פעולה מהפועלים ובכך יגדיל בהרבה הסיכוי למודעותם הרציפה לבטיחות ולאיכות הביצוע.

מקבץ אירועי בטיחות

מצורפים 2 אירועים מהתקופה האחרונה. תיאור האירועים, התחקיר והמסקנות מובאים כלשונם על פי דיווח של אנשי הבטיחות בחברות:

אירוע 1
במהלך העמסת חומרי בנייה למרפסת פורקו מעקות הבטיחות, אך ללא שימוש בציוד מגן לעבודה בגובה. האירוע הסתיים ללא נפגעים וללא נזקים.
תחקיר ולקחים –
1. בדיקת מוכנות ותדריך בנקודת העבודה במשימת שגרה – אמנם המשימה החוזרת על עצמה באופן שוטף, אך בכל פעם שמתארגנים מחדש לפעילות כללית, ובמקרה הזה עם סכנת נפילה מגובה, יש לוודא מוכנות: סקירה פיזית של הסביבה, תכנון תהליך ההעמסה, בקרה על קיום ותקינות ציוד הבטיחות. לא מתחילים אם לא מוכנים.
2. מינוי אחראי ישיר לצוות/חוליית הביצוע – בכל נקודת עבודה קיים "המבוגר האחראי", מי שמשמש איש הקשר להובלת המשימה. הוא יהיה אחראי על ביצוע המשימה ועל בטיחות צוות העובדים. הוא מי שידרש לבצע את בדיקת המוכנות בנקודת העבודה.
3. שיתוף כלל העובדים באיתור הנת"בים לפני תחילת העבודה – כל אחד יודע להסתכל ולזהות נקודות תורפה בטיחותיות בסביבתו, אם רק נפעיל אותו ונשתף אותו בתהליך.
אירוע 2
במהלך עבודות שלד, על משטח עבודה לא תקני, השתמש  העובד ברתמה, אך עם חבל בלימת נפילה שאינו מתאים לאופי העבודה המבוצעת.
בוצעה התערבות מחזקת על ידי מנהל העבודה. האירוע הסתיים ללא נפגעים וללא נזקים.
לקחים –
1. משימת זה"ב (זיהוי, הערכה, בקרה) – על מנהל העבודה לבחון בכל יום מחדש ולבחור לפחות במשימה אחת שהינה חדשה, עם צוות חדש, משימה שהינה חריגה או המתקיימת בתנאים חריגים. משימה זו התבצעה בפעם הראשונה באתר זה ונכון היה להיערך אליה על בסיס עקרונות משימת הזה"ב ו- 5 השאלות: מהן הסכנות למשימה? כיצד עלולה להתרחש תאונה? האם לעובדים קיים הידע והכלים/ציוד המתאים? איך אני אעזור לעובדים למנוע תאונה? היכן אני מתמקם על מנת לנהל את תחילת המשימה?
2. בדיקת מוכנות ותדריך – כוללת סקירה פיזית של הסביבה ובקרה על קיום ותקינות ציוד הבטיחות. לא מתחילים אם לא מוכנים.
3. התערבות מחזקת – תבוצע במקרה של התנהגות לא בטוחה, כך שלא תגביר את הסכנה ותישא אופי של הושטת יד. ההתערבות תבוצע כדי לרתום מרצון את העובד. כאשר אנו נוזפים או צועקים עליו אנחנו מחלישים ומרחיקים אותו, כאשר אנו משתפים ומחזקים אותו אנו מקרבים אותו לרצון להיות שותף ובעיקר להיות קשוב – גורמים לו להיות יותר מודע וגם לשאוף לשפר לפעם הבאה.

תודה לחברות הבנייה על הדיווח ועל השיתוף!

פינת המוסד לבטיחות וגיהותהמוס"ל


סיכוני חשיפה לשמש- תמצית מאמר מטעם המוס"ל

הקיץ קרב ועמו הסכנות הכרוכות בחשיפה לשמש. 

ביוני 2023 פרסם המוס"ל מאמר הנקרא "סיכונים תעסוקתיים לסרטן – סקירה וסקר התמגנות מפני השמש".

להלן תמצית מסקנות והמלצות המובאות במאמר:

  1. מהנתונים שהובאו בסקירה עולה כי קבלת הסברה והדרכה קשורה לשיעורים גבוהים יותר של התמגנות עובדים מפני קרינת השמש.
  2. לכן, מומלץ להדריך מנהלים ועובדים על סכנות החשיפה לשמש וחשיבות ההתמגנות.
  3. ראוי שהדרכה למנהלים תכלול את חשיבות אספקת חומרים וציוד להתמגנות או שווה ערך כספי. אלה משיגים ערך כפול בכך שהם מנגישים את אמצעי ההתמגנות ומקלים את השימוש בהם וכן מעבירים לעובדים את המסר של החשיבות של השימוש בהם.
  4. ההסתברות להגנה על הראש והעיניים גבוהה יותר משמעותית וסביר כי אינה נובעת רק ממודעות לסיכון לסרטן העור, אלא ממניעים מידיים יותר של מניעת התייבשות ומכת חום.
  5. הפער בין ההתמגנות נגד חשיפת הראש והעיניים לשמש לבין הגנה על הידיים והזרועות מעיד על צורך לקדם את המודעות לסיכון לסרטן העור בשל חשיפת כלל הגוף לשמש בעבודה"/

סטטוס חברות בתוכנית כוכבי הבטיחות


מעל 160 חברות בנייה ותשתיות בישראל מקיימות תהליך הסמכה לתוכנית כוכבי הבטיחות, מטעם התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הסתדרות העובדים, הקרן לעידוד ומטה הבטיחות.
עד כה הוסמכו 101 חברות בניה לכוכב ראשון, 34 חברות הוסמכו לכוכב שני, 19 חברות הוסמכו לכוכב שלישי ועוד 9 חברות הוסמכו לכוכב רביעי וחמישי.

הסמכות חדשות לכוכבי הבטיחות


פינת החדשנות – סיכום ביקור חברת צומ"ת בטיחות בסימולטור מנופאים


המרכז הלאומי לסימולטורים של המוס"ל – שימוש שוטף ואתגר מבטיח.
במהלך החודש האחרון ביקרנו ב"מרכז הלאומי לסימולטורים בבטיחות בעבודה" של המוס"ל בפתח תקווה. במהלך הביקור, בו השתתפו הנהלת המוס"ל וצוות מקומי של המרכז, וכן הנהלת צומ"ת וצוות ייעודי שלה, הוצגו בפנינו היכולות המרשימות של הסימולטורים, התנסינו בהפעלתם ולמדנו על מגוון אפשרויות האימון הקיימות.
במרכז קיימים מגוון סימולטורים לאימון הפעלת מלגזה, עגורנים (צריח ולפינג), מנוף להעמסה עצמית (נייד) ומשאבת בטון. בכל העמדות ניתן לתרגל תרחישי הפעלה שונים המדמים תפעול רגיל וגם מצבי קיצון.
מי קהל היעד לאימון בסימולטורים ומה ניתן לתרגל?

  • מפעילים: מפעילי מלגזה, עגורנים ומשאבת בטון.
    הסימולטורים מאפשרים שיפור מיומנויות תפעול, תרגול סדר פעולות וזיהוי סיכונים. בנוסף, ניתן לבצע ריענונים מקצועיים עד השגת היעדים הנדרשים, ביצוע מבדקי כשירות והערכת ביצועים של המפעיל.
  • הנהלה: מנכ"לים וחברי הנהלה, מנהלי פרויקט, מנהלי עבודה ומהנדסי ביצוע.
    הסימולטורים מאפשרים למנהלים ולבעלי תפקיד בכיר להבין את נקודת המבט של המפעילים ולראות תמונה כוללת של אתגרי התפעול באתר הבנייה, לרבות: שטחים מתים, השפעת שמש, צל ותאורה ומגבלות וקשיים אחרים בתפעול.


אימון הדרג הניהולי יאפשר תכנון מקדים והיערכות לביצוע משימות במהלך היום, ביצוע תכנון מקדים בהתאם לסוגי המטען השונים וביצוע עבודה מקצועית יותר שמביאה לקיצור זמני עבודה, הקטנת עלויות, והפחתת סיכונים.
בנוסף, אנו מתכננים לקיים במרכז הלאומי לסימולטורים ימי העשרה למנהלים. הרעיון הוא שמשימות מורכבות באתר הבנייה משמשות תשתית לפיתוח יכולות ומיומנויות של מנהיגות, קבלת החלטות, מוכנות, עבודת צוות, תחקיר וכד'.
אנו שוקדים ביחד עם המוס"ל על פיתוח מערכי פעילות וימי הדרכה למפעילים ולהנהלות, אשר יקדמו את הבטיחות, המקצוענות והמצויינות.
בעולמות התעופה והרפואה הפך האימון בעזרת סימולציה לכלי העיקרי בהכשרת כל פרח רפואה ופרח טייס. שימוש במגוון ההדמיה והיכולות של סימולציות כגון אלו הקיימות במתקן המוס"ל, מסמנות עידן חדש בבטיחות, בניהול ובבקרה בענף הבנייה, גם בישראל.

ציון לשבח – חברת אלמוג: ניהול נכון של משאב מעלית משא באתר


מעלית המשא היא משאב בחוסר באתר – כדי לתעדף שינוע עובדים בתחילת יום העבודה ובסיומו מגדירים חלון זמן, בו חל איסור על אספקת חומרי גלם – מאפשרים רק תנועת עובדים.

בנוסף, למעליתן יש צג המחווה על קריאה מלחצן קריאה הממוקם בכל אחת מקומות הבניין:

  • מקנה שקט תעשייתי באתר
  • קיימת רגיעה כאשר שיש תקשורת
  • התקשורת שקטה בקרב העובדים
  • ייעול העבודה – המעליתן פועל לפי הצג ופחות עסוק במענה לטלפון או צעקות

חברת אלמוג בחרה לעשות שימוש ביישום הניתן על ידי חברת מעליות המשא – ערכת אינטרקום ייעודית אשר מאפשרת לפועלים להזמין את המעלית באמצעות לחצן אלחוטי הנמצא בכל קומה. למעליתן קיים צג אלקטרוני אשר מותקן במעלית והוא כולל צליל התראה לאיש המעליות באתר.

סיכום


הקיץ בפתח ואיתו אתגר עומס החום המכביד, אשר משפיע על תנאי הסביבה, תנאי העבודה ורמת הבטיחות. מנהלים – הערכו מראש עם תכנון מותאם של משימות הבנייה. על התכנון לתת מענה להצללה במידת האפשר, אספקת מי שתייה קרירים, אוורור חללים סגורים, לבוש המגן מפני קרני השמש, תכנון מותאם של הפסקות, ותדרוך מודעות לסכנות התייבשות ומכת חום.

קבלנים – תמונת הבטיחות בחציון הראשון של השנה פחות טובה מזו של התקופה המקבילה אשתקד. עשו כל מה שניתן, בכדי להימנע מהפתעות!!!

זכרו ויישמו את כללי המשו"ב הבטוח. משו"ב = מוכנות, שליטה, ובקרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

חברת "הלפרן" עוטרה בכוכב שני
אחד האתגרים שלנו בתכנית הכוכבים הוא להטמיע את התכנית בקרב קבלני המשנה העובדים באתרים. משום כך שמחנו היום להסמיך את חברת האיטום א.הלפרין...
בראשי לוגו
חברת "בראשי תשתיות" עוטרה בכוכב רביעי
חברת בראשי, תשתיות, הוסמכה לכוכב 4 וממשיכים לכוכב 5. חברת בראשי, מראשוני חברות התשתיות משתתפות בתכנית הכוכבים, הוסמכה לכוכב 4. הם מפגינים עקביות...
הדרכת חללים מוקפים
מוזמנים ליום מרתק הכולל ציוד יחודי עם הסבר והדגמה:ציוד חילוץ יעודיציוד ניטורציוד לאיוורורמוכר כיום כשירות לממוני בטיחות .פרטים והרשמה בקישור lp.vp4.me/omkk או בטלפון 054-6797450
חברת "סקייקון" עוטרה בכוכב ראשון
חברת סקייקון, מקבוצת אלומיניום קונסטרקשן, הוסמכה לכוכב 1 בתכנית הכוכבים. בכך, הצטרפה החברה לקהילה המכובדת והגדלה בהתמדה של חברות כוכבים. אופי הפעילות בסקייקון...
logo- y.m. perez
חברת "י.מ. פרז" עוטרה בכוכב שלישי
י. מ פרז היא חברה משפחתית שמשקיעה רבות בבטיחות ומתייחסת לביצוע השגרות באתרים, בדגש על קבלני המשנה, בחרדת קודש. החברה מקפידה ליישם ולהשתפר...
logo peretz
חברת "פרץ בוני הנגב" עוטרה בכוכב חמישי
חברת פרץ בוני הנגב הוסמכה לכוכב החמישי בתכנית הכוכבים. "עכשיו מתחיל האתגר הגדול, לשמור על ההישג, להמשיך בדרך ולהשתפר", אמרה סגי, מנכ״לית החברה....