רקע – שלושה הרוגים תוך שבועיים בענף הבנייה!
ב- 28/5/23 התחשמל מפעיל משאבת בטון למוות במהלך עבודות תשתית עבור רכבת ישראל. זרוע המשאבה, אשר הופעלה בקרבת קו מתח גבוה, פגעה בקו המתח וחשמלה את העובד. מטה הבטיחות פרסם נקודת מפנה בעקבות האירוע, מסמך זה כולל דגשים וריענון נהלים ותקנות לעבודה עם משאבת בטון – קישור לנקודת המפנה.
ב- 11/6/23 נהרג עובד כתוצאה מקריסה של זרוע מנוף נייד שפגעה בו וגרמה למותו. מטה הבטיחות פרסם נקודת מפנה בעקבות האירוע (קישור), ובנוסף מסמך עם מסקנות ראשוניות מכשלים שאירעו באירועי בטיחות בהם היו מעורבים עגורנים להעמסה עצמית (קישור).
ב- 12/6/23 נהרג מפעיל מנוף משאית כתוצאה מקריסה של זרוע המנוף בעת הרמת מטען בלוקים.
מתחילת השנה נהרגו 15 עובדים במהלך ביצוע עבודות בנייה. 2 עובדים נוספים נהרגו כתוצאה מפגיעת כלי רכב באתרי בנייה. בנוסף, 150 עובדים נפצעו בתאונות עבודה בענף הבנייה. רוב הנפגעים הם כתוצאה מנפילה מגובה וכתוצאה מנפילת חפצים מהגובה.
הערה: עובד אחד נהרג במהלך עבודות הריסה באתר שאיננו מורשה לא דווח למנהל הבטיחות ולכן אינו מפוקח.
קבלנים יקרים – אנו רואים מגמת עלייה בכמות התאונות והנפגעים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 3 הרוגים בתאונות עבודה בענף הבנייה תוך שבועיים. מגמת העלייה רק מחזקת את חשיבות העיסוק בתהליכי המוכנות, השליטה והבקרה בכל משימה באתר. בין אם מדובר במשימה ראשונה או חריגה ובין אם מדובר במשימה שגרתית וחזרתית. שיפור תהליכים אלה ישפר את רמת הבטיחות באתרי הבנייה ובמקביל יביא לשיפור מתמיד באיכות הביצוע ובהתייעלות הכלכלית.
תחקירי בטיחות ומוכנות – נסיבות, סיבות, פעולות מונעות
מקבץ אירועי בטיחות –
מצורפים 2 אירועים מהתקופה האחרונה. תיאור האירועים, התחקיר והמסקנות מובאים כלשונם על פי דיווח של אנשי הבטיחות בחברות:
אירוע 1 במהלך עבודות קידוח, עם כבל הרמה לכלוב ברזל, בוצעה הנפה של כלוב הברזל על ידי מפעיל המכונה לפני שהאתת יצא מאזור הסכנה ואישר את ההנפה. האירוע הסתיים ללא נפגעים וללא נזקים. תחקיר ולקחים – 1. משימת זה"ב (זיהוי, הערכה, בקרה) – על מנהל העבודה לבחון בכל יום מחדש ולבחור לפחות במשימה אחת שהינה חדשה, עם צוות חדש, משימה שהינה חריגה או המתקיימת בתנאים חריגים. משימה זו תבוצע בניהול ובקרה מלאים של מנהל העבודה בשלב בדיקת המוכנות, התדריך לצוות העובדים ובקרה במהלך המשימה. 2. תדריך בנקודת העבודה במשימת שגרה – משימה החוזרת על עצמה באופן שוטף ולכן רמת המוכנות יורדת וכך גם רמת השליטה במשימה. למרות שמדובר במשימה חזרתית, בכל פעם משתנים תנאי הסביבה (סביבת העבודה, מזג אוויר, שעת הביצוע במהלך היום ועוד) ולכן נדרש בכל פעם מחדש לקיים בדיקת מוכנות קצרה ואיתור נת"בים (נקודות תורפה בטיחותיות) על ידי ראש הצוות והעובדים, לפני תחילת המשימה. 3. זוהי משימה דינאמית ומשתנה – נכון להוסיף צופה שיוודא שאזור ההנפה סטרילי. | אירוע 2 במהלך עבודות טיח על משטח עבודה מוגבה, במרפסת ללא מעקה, השתמש העובד בבולם נפילה מסוג יו-יו בצורה הפוכה מהוראות היצרן. לקחים – 1. ישיבת ראשי צוותים שבועית – כחלק מהשגרות באתר יש לקיים ישיבה עם כל ראשי הצוותים ולנהל פרוטוקול קבוע הכולל עיסוק בנושאי בטיחות, דגשים ולקחים שבועיים. בהזדמנות זו יש להדגיש את החשיבות של בדיקת התקינות והשימוש הנכון של העובדים בציוד המגן האישי בכל פעם לפני שהם מתחילים לעבוד. 2. חובת הזהירות המוגברת – על ראש הצוות, אשר בסמכותו להורות על ביצוע המשימה, לבצע סקירה פיזית לפני תחילת המשימה של סביבת העבודה ולוודא שימוש נכון בציוד המגן האישי. 3. רענון מקצועי – ציוד מגן אישי זה צריך להתאים לת"י 1849 כך שהבולם יהיה צמוד לנקודת הריתום ואילו הכבל הנמתח צמוד לעובד. במקרה הזה במידה והפועל היה נופל הבולם לא היה מגן בצורה אפקטיבית על העובד. |
תודה לחברות הבנייה על הדיווח ועל השיתוף!
פינת המוסד לבטיחות ולגיהות
בדו"ח הקודם (9/23) פרסמנו תחקיר אירוע היפגעות של עובד שחבש קסדה, אך ללא סנטריה. לדו"ח זה צירפנו את התייחסותו המקצועית של המוסד לבטיחות ולגיהות.
השימוש בקסדת מגן מצוידת בסנטריה מוגדר בתקנות הבטיחות בעבודה. ע"פ תקנות הבטיחות בעבודה תשס"ז 2007 – פרק א':
סטטוס חברות בתוכנית כוכבי הבטיחות
מעל 160 חברות בנייה ותשתיות בישראל מקיימות תהליך הסמכה לתוכנית כוכבי הבטיחות, מטעם התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הסתדרות העובדים, הקרן לעידוד ומטה הבטיחות.
עד כה הוסמכו 100 חברות בניה לכוכב ראשון, 34 חברות הוסמכו לכוכב שני, 19 חברות הוסמכו לכוכב שלישי ועוד 9 חברות הוסמכו לכוכב רביעי וחמישי.
הסמכות חדשות לכוכבי הבטיחות
פינת החדשנות – סימולטור מנופאים
סיכום
במהלך עונת המעבר הנוכחית אנו נתקלים בשינוי מזג אוויר מהירים וקיצוניים הדורשים מעקב קפדני אחר הדיווחים והתנאים הקיימים באתר הבנייה. בחלק גדול מהמקרים תחזית מזג האוויר, המתפרסמת בעקבות צפי לתנאי מזג אוויר קיצוניים, מאפשרת להיות מוכנים לפחות 24 שעות לפני כדי לבצע התאמות ושינויים בתוכנית המשימות היומית באתר הבנייה. מטה הבטיחות פרסם דף מידע ראשוני על אירוע בטיחות בו קרסה זרוע עגורן ופגעה בעגורן נוסף שהיה בסמוך. האירוע נגרם בעקבות משב רוח פתאומי בעוצמה של למעלה מ- 100 קמ"ש.
במהלך תקופה זו הקפידו להתעדכן בתחזית מזג האוויר ולהגיב בתכליתיות לשינויי מזג אוויר על פי דיווחים המגיעים ממנהלי העבודה באתרי הבנייה.
קבלנים – עשו כל מה שניתן, בכדי להימנע מהפתעות!!!
זכרו ויישמו את כללי המשו"ב הבטוח. משו"ב = מוכנות, שליטה, ובקרה