רקע
מתחילת השנה נהרגו 8 (*) פועלים במהלך ביצוע עבודות בנייה. 2 פועלים נוספים נהרגו כתוצאה מפגיעת כלי רכב באתרי בנייה.
ב- 16 במרץ נהרגו שני פועלים כתוצאה מקריסת פיגומים באתר בניה. בעקבות הקריסה פונו לבתי חולים עוד 2 פצועים במצב קשה, 3 פצועים במצב בינוני ופצוע נוסף במצב קל.
מטה הבטיחות פרסם נקודת מפנה בעקבות התאונה:
סיכום אירועי בטיחות עם נפגעים לשנת 2023**
הערות:
* עובד אחד נהרג במהלך עבודות הריסה באתר שאיננו מורשה לא דווח למנהל הבטיחות ולכן אינו מפוקח
** על בסיס מידע שנאסף על ידי מטה הבטיחות
תחקירי בטיחות ומוכנות – נסיבות, סיבות, פעולות מונעות
ישיבת ראשי צוותים שבועית –
הטמעה של מוטת השליטה במהלך יום עבודה באתר בניה מבוססת על שני מרכיבים:
- בכל נקודת עבודה בה נמצאים עובדים בקשר עין יש עובד אחד המכיר באחריותו על בטיחות צוות העובדים (הקבוצה).
- על כל קבוצת עובדים בסביבת עבודה יש ראש צוות שאחראי לבטיחות כל עובדיו ובזמן אמת ימונה אחראי לבטיחות בצוות אשר מתפצל מהקבוצה וכבר אינו נמצא בקשר עין של ראש הצוות.
אם אנו רוצים להגדיר אחראי ישיר לבטיחות בכל משימה ולהצליח במימוש, עלינו לבסס את תפקיד ראש הצוות.
חיזוק מעמד ראשי הצוותים נעשה דרך כינוסם לישיבת מנהלים שגרתית וגם בעזרת סימונם עם ווסטים זוהרים איכותיים הכוללים כיתוב של "ראש צוות". חיזוק מעמדו של ראש הצוות יתרום רבות להפיכתו לבעל השפעה וסמכות באתר בניה וכך גם יתרום למוטת השליטה של מנהל העבודה. כך גם תגמול וציון לשבח של ראשי צוותים יתרמו להעצמת האחריות האישית וחיזוק מעמדם.
את מעמד העובדים המשמשים כראשי צוותים יש לטפח. לשם כך יש לקיים ישיבה שבועית לתיאום ציפיות הן בתחום הביצוע והן בתחום הבטיחות. יש לעזור לראשי הצוותים בהכשרה לניהול ומנהיגות. לספק דוגמאות לכלים כעזר והעצמה להתמודדות עם האתגרים השוטפים באתר.
פתחו את הישיבה השבועית בסקירה כללית על נושאי בטיחות שעלו במהלך השבוע החולף. הקפידו לתת לראשי הצוותים להתייחס ראשונים ואפשרו להם להציף נקודות ששמו לב אליהם. כך תגבירו את מעורבותם ואת נכונותם להפנים את האחריות לבטיחות. להלן קישור לנספח יד' בתוכנית כוכבי הבטיחות הכולל קווים מנחים לקיום ישיבת ראשי צוותים (אתר 5STARS)
נוסיף כאן דגשים שלדעתנו ימקדו הביצוע וישפרו ניהול האתר:
משוב לתדריך ראשי צוותים המבוצע בנקודת העבודה לפני תחילת המשימה:
חשיבותו של התדריך ברורה. לכן יש להשקיע בהדרכה וחניכה של ראשי הצוותים בדומה לתהליך שבוצע במסגרת הכנת כוכב ראשון/ תדריך יומי לשיתוף בטיחות.
ביצוע בשבוע שחלף:
האם גילינו פערים בתכנון ובהיערכות?
תכנון לשבוע הבא:
מיפוי מלאכות עיקריות ובדיקת מוכנות חומרים וציוד.
הכנת תדריכים בדגש על העובדים
הארות והערות ראשי הצוותים:
הכוונה לעודד אותם לחשוב ולהיות מעורבים בניהול אתר הבניה ותחום אחריותם.
נושאים לשימור:
בקשה לדוגמה חיובית שביצעו או למדו השבוע.
בטיחות:
אירועים שאירעו.
כמעט ונפגע – בקשה מכל ראש צוות לדווח אחד לפחות בשבוע.
מקבץ אירועי בטיחות –
מצורפים 4 אירועי הנפה ותפעול עגורנים מתוך כלל האירועים שהתרחשו במהלך התקופה האחרונה עם ובלי נפגעים:
אירוע 1 במהלך הנפת תבנית ארעה תקלת תקשורת בין האתת והמנופאי. האתת זיהה כלוב יציקה שנתפס בתבנית וניסה לעצור את המשך ההנפה. במהלך המשך ההנפה, השתחרר כלוב היציקה ונפל מגובה 20 קומות. ללא נפגעים.תחקיר ולקחים – בהיבטי מוכנות: רגע לפני ההנפה יש לוודא תקינות עניבה וניקיון מרחב ההנפה ממכשולים שעלולים להפריע בסביבת ההנפה או שהמטען עלול להסתבך/להיתקל בהם תוך כדי ההנפה. נדרש לבצע בדיקת תקינות מערכות קשר לפני כל הנפה. יש לוודא זמינות מספר טלפון של המנופאי בידי כל אחד מהאתתים המוסמכים באתר ולבצע בדיקת שמישות בתחילת היום.במידה ולמנופאי אין קשר עין עם המטען או עם סביבת ההנפה, כאשר יש נתק בתקשורת עוצרים את הפעולה עד לתיקון וחידוש הקשר. | אירוע 2 במהלך הנפת מכולה כמעט ונפגעו מספר פועלים שעמדו בסביבה.תחקיר ולקחים – רגע לפני הרמת המכולה לגובה, התקדמה עגלת המנוף קדימה. כתוצאה מכך פגעה המכולה בגדר שקרסה כתוצאה מהפגיעה. במהלך ההנפה שהו מספר פועלים בקרבת הגדר ובנס הם לא נפגעו.נכון להגדיר משימת הנפה של מכולה כמשימת זה"ב (זיהוי-הערכה-בקרה) ולנהל אותה בדרג ניהולי בכיר באתר.נדרשת בדיקה של מיקום הצבת המנוף ובחינת נתיב ההתקדמות הפוטנציאלי של המטען הכבד.רגע לפני ההנפה נדרש לגדר אזורים מסוכנים ולוודא חסימת מעבר בני אדם.בדיקה של רמת המיומנות (ניסיון) של מפעיל המנוף משפיעה על תהליך בחירת הבקרות למשימה זו.יש להגדיר נקודות עצירה למהלך המשימה ובכל אחת מהן לבצע בקרה על יישום הנהלים והתפעול על פי התכנון ולבצע התאמות בהתאם לצורך. |
אירוע 3 במהלך פריקת חבילות ממשטח של מעלית משא בקומה 8, החליק אחד הקרטונים מידיו של פועל. במהלך הנפילה שפשף הקרטון קסדה של פועל שעבד על פיגום זקפים בקומה 5. תחקיר ולקחים – תאונה כזו עלולה לגרום למוות והסתיימה עם פגיעה קלה בלבד. מאחר ופריקת המעלית מתבצעת ישירות לקומה ולא לפיגום יש לבצע סגירה הרמטית על ידי לוח קשיח לכל אורך הפיגום בצד של המעלית. כך ניתן לוודא שאף איבר לא יהיה חשוף לפגיעה. | אירוע 4 נפילת עץ בזמן הנפת פיגום תלוי (העץ משמש כהפרדה בין תומך הפיגום בחלק העליון לבטון).העץ נפל, פגע ברצפה וקפץ לכיוון העובד, העובד קיבל מכה בידו הימנית. מכה יבשה ללא פציעה. תחקיר ולקחים – 1. סביבה מקדמת בטיחות – אי הימצאות משגיח באזור להרחקת עובדים מהאזור המסוכן על אף שבוצע תיחום וסגירה לאזור. 2. מוכנות היא העיקר – רגע לפני ההנפה, אי אבטחת אביזרי עזר\חלקים שעלולים ליפול בזמן הפרוק וההנפה של הפיגום. |
תודה לחברות הבניה על הדיווח ועל השיתוף!
סטטוס חברות בתוכנית כוכבי הבטיחות
מעל 150 חברות בניה ותשתיות בישראל מקיימות תהליך הסמכה לתוכנית כוכבי הבטיחות, מטעם התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הסתדרות העובדים, הקרן לעידוד ומטה הבטיחות.
הסמכות חדשות לכוכבי הבטיחות
כוכב ראשון | שובל נחשון, מ. בראשי, יוסי אברהמי |
סיכום
בעקבות התאונה הקשה, מטה הבטיחות בענף הבנייה בישראל מבקש לחדד את מודעותם של מבצעי העבודה:
- תיאום הדוק ומתוכנן בין קבלני משנה ממקצועות שונים.
- וודאו שליטה מלאה בתקנות הבטיחות בעבודות בנייה – פירוט דרישות מקצועיות וקיום בקרה ומעקב.
- תחילתה של עונת המעבר – מזג האוויר משתנה באופן תדיר בימים אלו. הקפידו, כחלק מהמוכנות, לבחון את ההשפעה האפשרית על אופן ההערכות למשימה ועל נקודות התורפה הבטיחותיות שנגזרות מכך.
השליטה מתאפשרת רק אם נרתום ונדריך את קבלני המשנה (ראשי הצוותים) – לדרוש ולהקפיד לבדוק שהאדם, הסביבה והציוד מוכנים בהתאם לתקנות והנהלים. רק כך תגדילו באופן משמעותי את כמות הסנסורים האנושיים שיהיו שותפים שלכם לשמירה על הבטיחות באתר הבנייה.
אנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת "בונים עם כוכבים". הרשמו בכתובת 5STARS.ORG.IL דרך הקישור המצורף:
מטה הבטיחות בענף הבנייה.